۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

آمار دقيق سهامداران ايراني و تغييرات معاملاتي از اول تير

از سوي مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي بورس اعلام شد: آمار دقيق سهامداران ايراني و تغييرات معاملاتي از اول تير مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي بورس با اعلام آمار دقيق و 2/2 ميليوني سهامداران ايراني از تغييرات و تحولات سامانه‌ پس از معاملات خبر داد.
عليرضا حاجي نوروزي در اولين نشست مطبوعاتي خود به ارايه آمار دقيق كدهاي سهامداري و تعداد سهامداران فعال و همچنين تغيير و تحولات مربوط به سامانه پس از معاملات بورس پرداخت.
* لزوم تفكيك دو سيستم
وي با اشاره به تاريخچه سيستم معاملات و پس از معاملات كنوني بورس گفت: سامانه نر‌م‌افزاري فعلي بورس در 72 خريداري و در سال 74 عملياتي شد و با اين اقدام براي اولين بار بازار سهام به صورت مكانيزه فعاليت كرد. وي ادامه داد: اين سيستم در حالي در ابتدا جوابگوي نيازها بود كه به طور مشترك سرويس‌هاي معاملاتي و پس از معاملاتي را ارايه مي‌كرد اما مجامع بين‌المللي بورس توصيه مي‌كنند براي توسعه و رشد بورس‌ها بايد دو سيستم معاملاتي و پس از معاملاتي با هدف ايجاد كنترل داخلي از هم جدا شوند و با اين هدف بود كه شركت سپرده‌گذاري مركزي بورس بر اساس قانون جديد بازار اوراق بهادار آغاز به كار كرد. حاجي نوروزي ادامه داد: حوزه پس از معاملات شامل تسويه و پاياپاي اوراق بهادار و وجوه، سپرده و خزانه كردن اوراق بهادار ثبت كردن آن است و به مانند سازمان ثبت و اسناد و املاك كليه معاملات بازار سهام و انتقال مالكيت ها در اين شركت انجام شده و سهامداران با اين حوزه سر و كار دارند. وي افزود: علاوه بر اين وجوه حاصل از رد و بدل معاملات نيز توسط شركت سپرده گذاري مركزي انجام مي شود. وي با بيان اين مطلب كه اين شركت زيرمجموعه بورس نبوده بلكه مكمل آن است گفت: شركت‌هايي كه براي اولين بار مورد پذيرش بورس قرار مي‌گيرند بايد ابتدا سهام خود را در اين شركت سپرده كنند تا از امكان معامله و كشف قيمت و انتقال مالكيت برخوردار باشند و اين شركت با ارزش و قيمت سهام كاري نداشته و به عنوان معتمد كارگزاران وجوه را منتقل مي‌كند. مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي با اشاره به اين نكته كه مسئوليت بخش‌ معاملات سهام به عهده شركت فن‌آوري است تصريح كرد: سيستم جديد معاملاتي (آتوس) در حالي در آينده‌اي نزديك به كار گرفته خواهد شد كه اين سيستم داراي بخش پس از معاملات نبوده و به همين دليل علت سامانه ايي با قيمت 5 ميليون دلار و با صرف 2 هزار 300 نفر روز خريداري شد كه سازمان بورس مالكيت اين سيستم را دارد.
*اجراي تغييرات از اول تير
وي ادامه داد: بين راه‌اندازي سامانه‌ معاملاتي جديد و سامانه پس از معاملات يك سال فاصله زماني وجود دارد و به همين علت بايد تغييراتي در سامانه پس از معاملات انجام مي‌شد كه اين تغييرات و بومي سازي انجام شد و به اين ترتيب پس از اين تغييراتي در نحوه خريد و فروش سهام براي سهامداران از اول تير ماه به وجود خواهد آمد. حاجي نوروزي توضيح داد: از مهمترين اين تغييرات اين است كه هر سهمي كه از كارگزاري خريداري شد بايد توسط همان كارگزار فروخته شود و سهامداران نمي‌توانند به مانند گذشته اقدام به خريد سهام از يك كارگزار و فروش توسط كارگزار ديگري كنند. وي تصريح كرد: اين رويه تا زمان به كارگيري سامانه پس از معاملات جديد (در سال آينده) ادامه خواهد داشت. وي گفت: بر اين اساس هر سهامداري كه آخرين معامله ايي را با كارگزاري انجام دهد همان كارگزار به عنوان كارگزار ناظر كليه عمليات معاملات سهامداران را انجام خواهند داد اما تغيير كارگزار سهامدار با ارايه درخواست سهامدار امكان‌پذير خواهد بود. مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي ادامه داد: اين تغييرات و نماد هر كارگزار براي خريد و فروش از طريق پايگاه اطلاع‌رساني بورس به همه سهامداران اعلام خواهد شد و علاوه بر آن در آينده نام كارگزار ناظر در ورقه سهام درج خواهد شد.
*آمار دقيق سهامداران ايران
در حالي تعداد سهامداران ايران حدود 3 ميليون و 240 هزار نفر اعلام شده بود كه بعد از مدت‌ها آمار دقيق سهامداران و كدهاي فعال و مخدوش و حقوقي اعلام شد. حاجي نوروزي با بيان اين نكته كه شركت سپرده‌گذاري مركزي تنها مرجع ارايه آمار تعداد سهامداران و كدهاي معاملاتي است گفت: تاكنون حدود 3 ميليون و 800 كد معاملاتي وجود داشته كه از اين تعداد بين 300 تا 400 هزار كد به عنوان كدهاي مخدوش و يا دوبله شناسايي شده‌اند كه با اين اوصاف حدود 2 ميليون و 200 كد وجود دارد كه از اين تعداد فقط 1/5 ميليون كد معاملاتي فعال است. وي افزود: تعداد كدهاي اشخاص حقوقي نيز حدود 7 هزار مورد است.
*محدوديت‌هاي دوران گذار
حاجي نوروزي تصريح كرد: در دوران يكساله و گذار افرادي كه داراي مشكلاتي در كد باشند نخواهند توانست سهام را بفروشند و فروش سهام بعد از اصلاح مشخصات امكان پذير خواهد بود. وي ادامه داد: از اين پس به جاي اخذ 5 مشخصه براي اخذ كد، 9 مشخصه و بر اساس شماره ملي دريافت خواهد شد تا هر فرد فقط يك كد سهامداري داشته باشد. حاجي نوروزي افزود: از سه سال پيش تاكنون حدود 4/1 ميليون كد اصلاح شده كه اين تعداد كد يا داراي مالكيت سهام بودند و يا اينكه سهمي را به نام خود نكرده‌اند كه با راه‌اندازي سيستم جديد از اول تيرماه اين نوع كدها با مشكل فروش مواجه خواهند شد.
*توزيع سود متمركز
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي در ادامه توضيحات خود به متمركز شدن توزيع سود ساليانه شركت‌هاي بورس پرداخت و گفت: شركت‌هاي تازه وارد بورس در حالي بايد عمليات توزيع سود سهام را به اين شركت واگذار كنند كه تا پايان سال 88 تمام شركت‌هاي بورس به اين رويه جديد ملزم خواهند شد. وي ادامه داد: تاكنون دو شركت ايران خودرو و فولاد مباركه از اين رويه استفاده مي‌كنند و با شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بهمن، بانك كلي، ملي ايران، ملي مس و سرمايه‌گذاري تدبير مذاكراتي به عمل آمده است. حاجي نوروزي درباره هزينه استفاده از اين سرويس گفت: براي شركت‌هايي كه كمتر از 5 هزار سهامدار دارند سالانه 10 ميليون تومان دريافت خواهد شد

هیچ نظری موجود نیست: