۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

تشكيل صندوق سرمايه‌گذاران در سهام در اشل بزرگ تا2 ماه آينده

معاون سازمان بورس خبر داد:
تشكيل صندوق سرمايه‌گذاران در سهام در اشل بزرگ تا2 ماه آينده
ارايه لايحه اصلاح ماليات صندوق سرمايه‌گذاران زمين به وزير اقتصاد

معاون نظارت بر نهادهاي سازمان‌بورس آخرين وضعيت صندوق سرمايه‌گذاران در زمين و ساختمان، صندوق سرمايه‌گذاران در سهام و شركت‌هاي تامين سرمايه و ابزارهاي مالي را تشريح كرد.

دكتر قاسم محسني دمنه ـ معاون سازمان بورس ـ از ارائه لايحه اصلاح ماليات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان به وزير اقتصاد خبر داد و گفت: در حال حاضر بايد مراحل ارائه اين لايحه به دولت و مجلس طي شود.

وي اضافه كرد: در اين پيشنهاد معافيت مالياتي براي صندوق‌هاي زمين و ساختمان در نظر گرفته شده است زيرا در حالت عادي اگر فرد اقدام به ساختن ساختمان كند معاف از ماليات است و در زمان فروش بايد پنج درصد ماليات نقل و انتقال پرداخت كند ولي در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاراي سهامداران صندوق همچنين بايد بابت درآمد كسب شده ماليات پرداخت كنند بنابراين بلاي اينكه اين تفاوت از بين برود لايحه پيشنهادي ارايه شده است.

وي اضافه كرد: در لايحه پيشنهادي آمده است صندوق در زمان انتقال پنج درصد ماليات پرداخت كند ولي سهامداران صندوق از پرداخت ماليات معاف شوند بنابراين براي سرمايه‌گذار فرقي نخواهد كرد در صندوق سرمايه‌گذاران كند يا به صورت مستقيم در ساختمان سرمايه‌گذاران كند و وضعيت آن يكسان است.

محسني اظهار كرد: پيشنهاد شده است كه لايحه در مجلس به صورت دو فوريتي باشد كه در اين صورت ظرف 48 ساعت تصويب خواهد شد.

وي عمده‌ترين مشكل صندوق را ماليات دانست و افزود: با برطرف شدن اين مشكل، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاران زمين و ساختمان بر اساس ميزان تقاضا راه‌اندازي مي‌شود.

محسني تشكيل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاران در سهام در اشل بزرگ را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر شركت تامين سرمايه‌ نوين با موسسين سرمايه‌گذاري غدير، سرمايه‌گذاران فرهنگيان و سرمايه‌گذاري بانك ملي در حال تبليغ تشكيل صندوق سرمايه‌گذاران در اشل بزرگ هستند و قرار است شعب بانك صادرات و بانك اقتصاد نوين در سراسر كشور براي پذيره نويسي در اين زمينه فعال باشند.

وي با اشاره به تضمين سود 18 درصدي اين صندوق گفت: در حال حاضر اين صندوق‌ها تمايل دارند تا 18 درصد سود تضمين كنند ولي تغيير اين سود تا زمان تحويل مدارك به عهده اين شركت‌ها است.

وي در مورد زمان‌ راه‌اندازي اين صندوق اظهار كرد: به محض آماده شدن مدارك، مجوز لازم براي تشكيل اين صندوق توسط سازمان بورس صادر مي‌شود ولي به هر حال تشكيل اين صندوق‌ها به نرم‌افزار، نيروي انساني، آموزش و آمادگي شعب بانك‌ها و تبليغات نياز دارد ولي طبق اعلام شركت درخواست كننده اين صندوق‌ها تا دو ماه آينده راه‌اندازي خواهند شد.

معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس با اشاره به فعاليت‌ 9 صندوق سرمايه‌گذاران در سهام اظهار كرد: در حال حاضر شركت كارگزاري آگاه نيز براي تشكيل صندوق سرمايه‌گذاران درخواست داده است و به تدريج تعداد آنها افزايش يافته و به ميزان تقاضا مجوز صادر مي‌شود.

محسني در مورد بازدهي اين صندوق‌ها گفت: در سه ماه و نيم اخير متوسط بازدهي اين صندوق بيش از 30 درصد بوده است.

وي در مورد شركت‌هاي تامين سرمايه با اشاره به فعاليت 2 شركت اظهار كرد: يك درخواست ديگر براي تاسيس شركت‌هاي تامين سرمايه وجود دارد و زماني كه تقاضا وجود داشته باشد سازمان درخواست را به شوراي بورس ارسال مي‌كند بنابراين مانع و مخالفتي براي تاسيس اين شركت‌ها وجود ندارد.

وي با اشاره به تشكيل مجمع اين شركت‌ها تا پايان تيرماه اضافه كرد: به دليل اينكه فعاليت اين شركت‌ها به تازگي آغاز شده است. نبايد بازدهي بالايي انتظار داشت زيرا اين شركت‌ها در بلند مدت نهادهاي پرسودي خواهند بود.

وي اضافه كرد: اين شركت‌ها بايد بتوانند اعتبار و اعتماد بالايي بين سرمايه‌گذاران كسب كنند و به صورت حرفه‌اي عمل كنند در اين صورت در بلند مدت قطعاً سودآوري بسيار مناسب خواهند داشت.

محسني با اشاره به عدم آشنايي افراد با فعاليت اين شركت‌ها تصريح كرد: شركت‌هاي تامين سرمايه مي‌توانند براي تامين مالي به افراد راهكار ارايه دهند و اگر فعاليت آنها در بين مردم جا بيافتد مزاياي زيادي به همراه خواهد داشت.

وي افزود: سازمان بورس در معرفي اين شركت‌ها تلاش كرده و در جلسات برگزار شده با سازمان خصوصي سازي و ساير نهادهاي مرتبط فعاليت آنها مطرح مي‌شود. ولي تبليغات و آگهي تبليغاتي به عهده خود شركت‌ها بوده و از عهده سازمان بورس خارج است.

محسني آخرين وضعيت ابزارهاي مالي را اينگونه بيان كرد: ابزار مالي صكوك طراحي و تصويب شده است و به دليل مسايل مالي پيچيده فعلا تا رفع مشكلات مالياتي راه‌اندازي نمي‌شود.

وي اوراق مشاركت مبتني بر رهن را مورد توجه قرار داد و گفت: اين ابزار نيز طراحي شده است و مشكلي ندارد و از نظر سازمان بورس آماده است

ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: