۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

ورود تعاوني‌هاي سهامي عام به بورس

عرضه سهام در بورس مستلزم باز شدن راه‌ها
رييس سازمان خصوصي سازي خبر داد:
ابلاغ قانون اصل44 تا دو هفته آينده
ورود تعاوني‌هاي سهامي عام به بورس

رييس سازمان خصوصي سازي بر لزوم پشتيباني از بورس تاكيد كرد و گفت: بايد تلاش كنيم تا بازار سرمايه پررونق شده و به نقطه‌ي مطلوب خود برسد تا بورس تهران در فدراسيون جهاني بورس‌ها بتواند جايگاه خود را داشته باشد.

دكتر غلامرضا حيدري كرد زنگنه در اولين مجمع عادي سالانه كانون كارگزاران خاطرنشان كرد: علي‌رغم اينكه طي يكسال و نيم گذشته ارزش بازار سرمايه كشور رشد داشته است ولي بورس كشور نسبت به توليد ناخالص داخلي 20 درصد است در حاليكه در بورس نيويورك ارزش بورس 14 برابر توليد ناخالص آنها را تشكيل مي‌دهد و سهمي در توسعه اقتصادي دارد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي دورنماي بازار سرمايه كشور را مثبت و مطلوب ارزيابي كرد و گفت: در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه نهادهاي مكمل بازار يكي پس از ديگري تشكيل مي‌شوند همچنين قانون اصل 44 نيز تصويب شده است كه طي دو هفته آينده ابلاغ مي‌شود.

وي يادآور شد: دراين قانون پيش‌بيني شده است كه شركت‌هاي اصل 44 در بورس‌هاي خارجي عرضه شود همچنين تقويت بورس و بازار سرمايه كشور از طريق محدود شدن كنترل دولت مورد توجه قرار گرفته است.

زنگنه اضافه كرد: با اجراي تعاوني‌هاي سهامي عام در قانون اصل 44 شاهد ورود تعاوني‌هاي سهامي عام به بورس خواهيم بود. زيرا تعاوني‌هاي سهامي عام مشمول چارچوب قانون تعاون بوده و با محدوديت‌ جزيي مي‌تواند وارد بورس شود.

وي همچنين از اصلاح ساختار سهام عدالت با اجراي قانون اصل 44 خبر داد و گفت: ساختار سهام عدالت به نحوي در قانون اصلاح شده است كه شركت‌هاي سرمايه‌گذري بتوانند وارد بورس شده و اين سهام خريد و فروش شود.

وي در ادامه با اشاره به ارزش واگذاري 24 هزار ميليارد ريالي سهام عدالت عنوان كرد: شركت كارگزاري سهام عدالت با اجراي اين قانون حذف شده و پرتفوي آن به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني واگذار مي‌شود كه اين شركت با تبديل شدن به سهامي عام مي‌توانند وارد بورس شوند.

وي ادامه داد: بايد طي يكسال آينده50 هزار ميليارد تومان توسط شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني وارد بورس شود كه حجم زيادي از داد و ستد و خريد و فروش نهادها را محدود كند تا سهم آنها از بازار بيش از40 درصد نبوده و در جهت توسعه بخش خصوصي باشد.

كرد زنگنه اظهار كرد: در سال 10 ميليارد تومان براي توانمندسازي بخش خصوصي صرف مي‌شود تا حضوري پررنگ در اقتصاد كشور داشته باشد.

وي با اشاره به برگزاري جلسات هفتگي اصل 44 با حضور رييس جمهور تصريح كرد: در اين جلسات تاكيد رييس جمهور اين است كه حتي يك سهم از شركت‌ها وارد بورس شود و خوشبختانه همه مسوولان نظام بر اين توافق دارند كه اين بخش از همه جهات تقويت شود.

رئيس سازمان خصوصي‌سازي اظهار كرد: ورود شركت‌هاي دولتي به بورس مشكلاتي داشته و طي دو سال گذشته علي‌رغم كار سنگيني كه براي بانك‌ها، بيمه‌ها و شركت‌هاي نفتي صورت گرفته است ولي همچنان اين مشكلات به قوت خود باقي است و بايد ساختار جديدي در فضاي اصل 44 تعديل شود تا واگذاري‌ها از طريق مزايده صورت نگيرد.

وي ادامه داد: در صورتيكه تمام مقررات بورس به طور كامل اجرا نشود نمي‌توان شركت‌ها را وارد بورس كرد به عنوان مثال آماده سازي سهام شركت مخابرات براي ورود به بورس از دو سال گذشته صورت گرفته است ولي مسايل مختلف حتي برخي مسائل سياسي باعث تاخير ورود اين شركت‌ شد كه در حال حاضر بايد صورت‌هاي مالي سال 86 آن توسط سازمان حسابرسي تاييد شود.

وي يادآور شد: در سال 85 ، 94 درصد واگذاري‌ها و در سال 86، 95 درصد واگذاري‌ها از طريق بورس صورت گرفت و در حال حاضر با تشكيل OTC قرار است كه شركت‌ها از طريق مزايده واگذار شوند به شرط اين كه مقررات سخت بورس براي OTC اجرا نشود.

رئيس سازمان خصوصي سازي اظهار كرد: مديرعامل شركت بورس در مصاحبه خود عنوان مي‌كند كه در شرايط صف خريد سازمان خصوصي سازي عرضه نمي‌كند در حاليكه سهي از دولت در اختيار سازمان خصوصي سازي نيست و سازمان سهمي براي عرضه ندارد علاوه بر اين اجازه ورود شركت جديد هم داده نمي‌شود بنابراين در اين شرايط سازمان چه طور مي‌تواند سهام عرضه كند؟

وي گفت: بايد راه را باز كنيد كه ما بتوانيم سهام عرضه كنيم درغير اين صورت سهم به چه نحوي بايد عرضه شود؟

ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: