۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

صالح آبادي خبرداد: اعلام برنامه 5 ساله سازمان در پايان سال

اعلام برنامه 5 ساله سازمان در پايان سال
آغاز پذيره‌نويسي عمومي اوتي سي درهفته آينده
ورود سيمان به بورس كالا منوط به بررسي بيشتر

آغاز پذيره نويسي بازار خارج از بورس، تشکيل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، ورود محصولات جديد در بورس کالا، تصويب مقررات برون سپاري مجوزهاي عرضه عمومي، اقدامات سازمان در دو ماه گذشته و وضعيت پرونده‌هاي حقوقي بورس از جمله موضوعاتي بود كه امروز از سوي رييس سازمان بورس تشريح شد.

دكتر علي صالح آبادي در پانزدهمين نشست مطبوعاتي خود با اصحاب رسانه از آغاز پذيره نويسي بازار خارج از بورس در هفته آينده خبر داد و گفت: شركت OTC با سرمايه 10 ميليارد تومان كه 80 درصد آن توسط موسسين و 20 درصد آن توسط عموم واريز شده است از هفته آينده پذيره نويسي خود را آغاز مي‌كند.

وي با اشاره به 138 موسس اين شركت خاطر نشان كرد: 60 درصد بازار خارج از بورس متعلق به نهادهاي مالي، شركتهاي سرمايه‌گذاري، بانك‌ها و بيمه‌ها 20 درصد به شركت بورس و20 درصد به عموم مردم عرضه مي‌شود.

پذيره‌نويسي شركت‌هاي خارج از بورس

وي ادامه داد: پذيره نويسي شركت خارج از بورس تا شش روز ادامه داشته و با درخواست موسسين تا 30 ‌روز قابل تمديد است.

وي اظهار كرد: بعد از پذيره نويسي مجمع عمومي شركت جهت انتخاب هيات مديره و مدير عامل برگزار مي‌شود

صالح آبادي افزود: با سازمان خصوصي سازي تفاهم شده است كه شركت‌هايي كه قرار است به صورت مزايده‌اي واگذار شوند از طريق OTC و در تابلويي جداگانه عرضه شوند زيرا شفافيت اين كار قطعا از مزايده خارج از سيستم بيشتر است.

وي راه اندازي قراردادهاي آتي را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: معامله آتي در بورس از ابتداي تيرماه بر روي شمش طلا آغاز شد كه به زودي جلسه رسمي افتتاح آن با حضور وزير اقتصاد و دارايي برگزار مي‌شود.

وي اضافه كرد: در حال حاضر هر قرارداد آتي يك اونس طلا است و در 13 روز معاملاتي 58 قرارداد در بورس معامله شده و مجموعا 17 مشتري روي معاملات در حال فعاليت هستند.

معاملات آتي بر روي مس

وي با اشاره به اينكه معاملات آتي بعد از طلا بر روي كالاي مس انجام مي‌شود ، خاطر نشان كرد: به دليل اينكه طلا يك محصول استاندارد بوده و قيمت جهاني است معاملات آتي بر روي اين محصول آغاز شد و تصور مي‌شود براي انجام معامله بر روي مس نيز مشكلي وجود نداشته باشد.

صالح آبادي در ادامه فعاليت‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را مورد توجه قرار داد و با اشاره به نوع صندوق افزود: صندوق سرمايه گذاري پيشتاز كه فعاليت خود را از 24 ارديبشهت آغاز كرده با 28 درصد بازدهي صندوق حافظ از پنجم فروردين تا كنون با 19 درصد بازدهي و صندوق گلچين از 17 خرداد با 23 درصد بازدهي، صندوق نهايت نگر از پنجم فروردين با 34 درصد بازدهي، صندوق سهم آشنا از سوم ارديبهشت با 40 درصد بازدهي، صندوق بانك ملي از 21 ارديبهشت با 26 درصد بازدهي و صندوق خبرگان و بانك صادرات در حال فعاليت هستند.

4 درخواست براي تشكيل صندوق سرمايه‌گذاري

وي در ادامه از چهار درخواست جديد براي تشكيل صندوق سرمايه‌گذاري در سهام خبر داد.

رييس سازمان بورس در مورد صندوق‌سرمايه‌ گذاري در اشل بزرگ گفت: شركت تامين سرمايه نوين با سرمايه 50 ميليارد تومان با تبليغات بسيار گسترده‌اي در حال انجام است و طبق برنامه‌ريزي انجام شده تا دو ماه آينده كار خود را آغاز مي‌كند.

سخنگوي سازمان بورس پذيرش بورس كالا را مورد توجه قرار داد و افزود: در بورس كالا بايد دستورالعمل جديدي براي پذيرش ارائه مي‌شد كه اين دستورالعمل تصويب و بر اساس آن هيات پذيرش جديد بورس كالا شكل گرفت و در حال حاضر محصول پلي اتيلن سبك و سنگين و روغن‌هاي پايه و ABS در آن معامله مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به افزايش حجم معاملات بورس كالا گفت: حجم معاملات بورس كالا اگرچه ايده‌آل نبوده ولي معامله هشت ميليارد تومان به صورت روزانه بسيار خوب است و بورس كالا تصوير بهتري را نسبت به گذشته تجربه مي‌كند. همچنين در بورس اوراق بهادار نيز از ديد كلان مشاهده مي‌شود كه حجم معاملات افزايش يافته است.

وي يادآور شد: در دستورالعمل پذيرش بورس كالا آورده شده است كه عرضه كننده بايد سابقه فعاليت‌هاي اتكا در آن را داشته باشد. همچنين ميزان عرضه كالا توسط متقاضي به گونه‌اي باشد كه امكان كسب عادلانه قيمت را فراهم كند همچنين كالا نبايد مشمول محدوديت‌ها باشد.

ورود سيمان به بورس كالا منوط به بررسي بيشتر

صالح آبادي در مورد ورود سيمان به بورس گفت: ورود سيمان بايد در هيات پذيرش مورد بررسي قرار گرفته و اگر به اين جمع‌بندي دست يابيم كه بورس مي‌تواند جواب دهد سيمان وارد بورس كالا شود. البته مشكل سيمان در اين است كه اين محصول كالاي منطقه‌اي بوده و هزينه حمل آن زياد است كه بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد.

صالح آبادي در ادامه از ارائه لايحه دوفوريتي جهت ارائه به دولت خبر داد و گفت: در اين لايحه سه ماده‌اي موضوع ماليات ابزار جديد مطرح شده است كه در حال تصويب در مجلس مشكل ماليات ابزار جديد و صندوق سرمايه‌گذاري در مسكن برطرف خواهد شد.

صالح آبادي در مورد اجراي مصوبه دولت در خصوص 531 شركت دولتي گفت: در خصوص اين مصوبه جلسات كارشناسي زيادي با شركتها و گروه‌هايي كه بايد تعيين تكليف شوند برگزار و طبق آن شركت‌هايي به دليل زيان ده بودن غير قابل پذيرش هستند و يا شركتهايي كه قبل از بهره‌برداري قرار دارند شناسايي و اعلام شدند.

93 شركت غير قابل پذيرش

وي اضافه كرد: به همين منظور جلسات مختلفي با سازمان گسترش و نوسازي، شركت ملي صنايع پتروشيمي، شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي، شركت دخانيات، شركت ملي گاز، شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور و شركت مديريت منابع آب برگزار شد و همچنين مقرر شد كه شركتهايي كه داراي وضعيت حاكميتي هستند در كارگروه ويژه‌اي كه در دولت تشيكل شده است مورد بررسي قرار گيرند.

وي ادامه داد: از 531 شركت دولتي حدود 93 شركت تعيين تكليف قطعي شد كه هر كدام از اين شركتها يا غير قابل پذيرش بوده و يا حاكميتي و زيان ده هستند.

رييس سازمان بورس مقررات برون سپاري عرضه عمومي را مورد توجه قرار داد و گفت: در اين فرآيند شركتهاي تامين سرمايه و موسسات حسابرسي مي‌توانند با تهيه طرحي توجيهي اين كار را انجام دهند. همچنين شركت‌هايي كه به سازمان بورس مراجعه كرده و توجيه پذير نيستند در اين مقررات پيش بيني شده است كه شيوه تامين مالي مناسب براي آنها چگونه است.

اقدامات سازمان در 2 ماه گذشته

وي در ادامه اقدامات سازمان بورس در دو ماهه اخير را مورد توجه قرار داد و گفت: در اين مدت آزمون گواهينامه حرفه‌اي انجام شد كه نتايج آن فردا اعلام مي‌شود. همچنين چهار مجوز كارگزاري براي شركت بورس كالا صادر شد همچنين صورت‌هاي مالي نمونه براي بانكها تدوين شد و قوه قضاييه نمايندگان خود را در اين زمينه مشخص كردند.

صالح آبادي عنوان كرد: همچنين اطلاعيه‌اي به شركت‌هاي كارگزاري جهت گسترش و تنوع فعاليت آنها ارائه شده است تا در صورت تمايل در معاملات فيوچر در بورس كالا و يا در OTC به فعاليت بپردازند.

وي تاكيد كرد: اين شركت كارگزاري بايد بتواند حوزه فعاليت خود را گسترش كرده و از حالت كارگزاري‌هاي كوچك خارج شود كه براي اين منظور در بورس اوراق بهادار مجوز سبدگرداني اقتصادي، مجوز صندوق،‌ مجوز فيوچر، مجوز OTC، مجوز معاملات فلز، پتروشيمي و كشاورزي صادر مي‌شود كه اگر شركت‌هاي كارگزاري بتوانند فعاليت‌هاي مذكور را همزمان انجام دهند مي‌توانند فعاليت خود را گسترش دهند.

وي گفت: به همين منظور برنامه‌ريزي شده است كه شركت‌هاي كارگزاري به صورت وسيع و متنوع فعاليت‌هاي خود را ادامه دهند و مجوز فيوچر و OTC به شرطي به آنها داده مي‌شود كه محدوده فعاليت خود را گسترش دهند.

وضعيت پرونده‌هاي حقوقي بورسي

سخنگوي سازمان بورس در ادامه نشست خود آخرين وضعيت پرونده‌هاي حقوقي را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر يك پرونده دست‌كاري در بازار، دو پرونده عدم به موقع ارائه اطلاعات، يك پرونده اطلاعات نهاني، يك پرونده عرضه عمومي اوراق بهادار بدون اخذ مجوز از سازمان در حال رسيدگي است كه دو نفر از متهمين پرونده اخير در بازداشت موقت به سر مي‌برند.

همچنين يك پرونده مديران يك شركت مبني بر انجام معامله سهام به صورت نهاني يك پرونده سوء استفاده از اطلاعات شركت، پس از طرح شكايت در دادگاه بازپرسي مورد رسيدگي قرار گرفتند.

وي ادامه داد: همچنين براي يك پرونده اتهام دستكاري بر بازار راي صادر شده است كه متهم به شش ماه حبس تعزيري محكوم شده است.

همچنين افراد متهم در پرونده معامله با اتكا بر اطلاعات نهاني به جزاي نقدي معادل دو برابر زيان متحمل نشده محكوم شدند. همچنين يك پرونده جعل اوراق سهام پس از طرح شكايت در شعبه بازپرسي حكم قعطي مبني بر تحمل يكسال حبس صادر شده است و در حال حاضر متهمين در زندان هستند.

وي با اشاره به اينكه برخي پرونده‌ها نيز در مرحله مستندسازي در سازمان بورس قرار دارند اظهار كرد: شعبه رسيدگي به جرايم بورسي در شعبه ويژه مجتمع امور اقتصادي ايجاد شده است كه كليه پرونده‌ها اعم از بازپرسي، بدوي و تجديد نظر در آن مجتمع رسيدگي مي‌شود.

اعلام برنامه پنجساله سازمان در پايان سال 87

وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تدوين برنامه پنجساله سازمان بورس گفت: اين برنامه در دست تدوين بوده و در آخر سال 87 اعلام مي‌شود.

صالح آبادي در مورد اصلاح فرمول شاخص خاطر نشان كرد: در صورت تغيير فرمول شاخص و يا ارائه شاخص جديد به بازار اين شاخص بايد در شوراي عالي بورس طراحي شود.

ابهام در پذيرش بورس در بورس

صالح آبادي پذيرش بورس در بورس را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: در حال حاضر سه ابهام در اين مورد وجود دارد كه از شركت بورس درخواست شده است براي رفع آن اقدام شود.

وي توضيح داد: در ماده 154 قانون بيان شده است كه هيچ سهامدار حقيقي يا حقوقي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم نمي‌تواند بيش از 5/2 درصد بورس را در اختيار داشته باشد كه در اين ميان شناسايي افراد به صورت غير مستقيم كار پيچيده و دشواري است. همچنين بايد اين ابهام برطرف شود كه براي تضاد منافع چه برنامه‌اي وجود دارد. بدين مفهوم كه در يك مكاني بورس بر معاملات بورس نظارت كند.

عرضه 20 درصدي سهام شركت‌ها در روز اول

صالح آبادي در ادامه در مورد عرضه اوليه سهام شركت‌ها گفت: در حال حاضر بازار سرمايه از كشش برخوردار بوده و تلاش بر اين است كه عرضه اوليه شركت‌ها در روز اول به 20 درصد افزايش يابد. چون تجربه نشان مي‌دهد موكول شدن ادامه عرضه در روزهاي آينده باعث تعلل عرضه‌كنندگان نسبت به عرضه سهم مي‌شود.

وي اظهار كرد: سرپرست وزارت امور اقتصادي و دارايي در روزهاي آينده بخشنامه‌اي را به بانكها ابلاغ مي‌كند كه طي آن بانكها بايد براي سهامي كه در بازار تقاضا دارند با نظر سازمان بورس نسبت به عرضه آن اقدام كنند

ایسنا.

هیچ نظری موجود نیست: