۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

بدهي دولت ، مانع عرضه سهام بانكها در بورس

معاون سازمان خصوصي‌سازي خبر داد :

بدهي دولت ، مانع عرضه سهام بانكها در بورس

معاون سازمان خصوصي‌سازي گفت:بدهي بانك‌ها به صندوق بازنشستگي و بدهي دولت به بانك‌ها از جمله موانع واگذاري بانكها و عرضه سهام انها در بورس است.

اسماعيل غلامي ، در خصوص وضعيت واگذاري 531 شركت دولتي اظهار داشت: 95 درصد از فهرست 531 شركت دولتي قابل واگذاري از امكان پذيرش در بورس برخوردار نيستند.
وي گفت: در حالي بين 30 تا 40 شركت دولتي منحل شده‌اند كه حدود 60 شركت دولتي كه در فهرست اوليه نبوده اما متعلق به دولت هستند اضافه شده‌اند.
وي ادامه داد: بررسي‌هاي اوليه از وضعيت شركت‌‌هاي دولتي قابل واگذاري نشان مي‌دهد كه حدود 95 درصد از فهرست اوليه و 531 شركت دولتي از امكان پذيرش در بورس برخوردار نبوده و بايد به صورت مزايده اي واگذار و به فروش بروند.
غلامي تصريح كرد: شركت‌‌هاي ليست شده وابسته به سازمان گسترش، شركت‌هاي استاني گاز، آب و فاضلاب، برق منطقه‌اي و مديريت منابع آب از جمله اين شركت‌ها هستند.
وي ادامه داد: زير مجموعه‌هاي سازمان گسترش به اين دليل قابل واگذاري در بورس نيستند كه سهم اين سازمان دولتي در اين شركت‌ها كمتر از 51 درصد بوده و سهامدار خصوصي نيز تمايلي به عرضه سهام در بورس ندارد.
معاون سازمان خصوصي‌سازي در مورد شركت‌هايي كه وظيفه حاكميتي داشته و در فهرست 531 شركت دولتي قرار دارند اظهار داشت: برخي از شركت‌هاي مادر تخصصي در حالي از عدم امكان واگذاري بحث مي‌كنند كه با تكيه بر ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 چنين مباحثي درست نيست و واگذاري يا عدم واگذاري شركت‌هايي مانند دخانيات بايد در كارگروه‌هاي ويژه‌اي بررسي و سپس تصميم‌گيري شود.
غلامي ادامه داد: اين گونه شركت‌ها قرار بود تا شنبه گذشته اطلاعات مورد نياز را ارايه كنند كه در برابر ارسال اطلاعات توسط تعدادي از شركت‌ها ، دسته‌ايي ديگر از شركت‌هاي مادر تخصصي اطلاعاتي را ارايه نكرده‌اند.
وي تصريح كرد: سازمان خصوصي‌سازي امسال بيش از 200 شركت را به دو صورت بورس و مزايده واگذار خواهد كرد كه در اين فهرست ، 531 شركت دولتي منظور نشده است.
غلامي در خصوص شرايط واگذاري بانك‌ها در بورس به فارس گفت: سازمان خصوصي‌سازي با توجه به وجود دو مشكل اساسي بدهي بانك‌ها به صندوق بازنشستگي و بدهي دولت به بانك‌ها، طي نامه‌ايي به مسئولين درخواست برگزاري جلسه‌ايي را كرده تا در خصوص رفع موانع تصميم‌گيري شود.
وي در رابطه با عرضه سهام شركت پالايشگاه تبريز نيز خاطرنشان كرد: سهام اين شركت بعد از برگزاري مجمع ساليانه‌اي كه در هفته جاري برگزار خواهد شد در بورس عرضه مي شود كه زمان دقيق آن متعاقبا" اعلام مي‌شود.

فارس

هیچ نظری موجود نیست: