۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

ملي صنايع مس ايران ، اولين شركت ايراني در بورس مالزي

جلسه مجمع عمومي سالي مالي منتهي به 29/12/86 شركت ملي صنايع مس ايران با حضور 96 درصد صاحبان سهام و با دستورجلسه استماع گزارش هيأت مديره و بازرس قانوني ، اتخاذ تقسيم جهت صورتهاي مالي شركت ، تعيين بازرس قانوني و انتخاب روزنامه كثيرالانتشار ساعت 14 روز سه شنبه 18/4/87 در سالن زكرياي رازي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد و در اين جلسه تصويب صورتهاي مالي و تقسيم مبلغ 1200 ريال سود به ازاي هر سهم مورد تصويب قرار گرفت .

جلسه مجمع عمومي عادي ساليانه شركت ملي صنايع مس ايران با رياست آقاي ايرج اكبريه ، نظارت آقايان رهبر و بري نژاد و دبيري زين العابدين پور در تركيب هيأت رئيسه مجمع تشكيل گرديد .

در اين جلسه مدير عامل شركت محمد هادي اردبيلي ، نماينده سازمان بورس مدني و فرخ نماينده موسسه حسابرسي آزموده كاران نيز حضور داشتند .

در ابتداي جلسه محمد هادي اردبيلي از ورود شركت ملي صنايع مس ايران به بازار بورس مالزي طي سال جاري خبر داد و گفت : با ورود به بازار بورس مالزي ، ملي صنايع مس اولين شركت ايراني است كه توانسته است وارد بازار بورس جهاني شود .

وي با اشاره به اين مطلب كه ايران در خط كمربند مس قرار دارد افزود : با توجه به پتانسيل هاي موجود در كشور شركت قصد دارد در سال 1391 توليد خود را به ظرفيت 440 هزار تن برساند .

در ادامه اردبيلي ديگر فعاليت هاي مهم ملي صنايع مس ايران را ورود به حوزه مشاركت و سرمايه گذاري در كشورهاي هم جوار دانست .

تاريخچه :

اولين توده بزرگ مس كه مورد بهره برداري قرارگرفت كا نسار مس سرچشمه در جنوب غربي كرمان بود. اين معدن در سال 1328كشف شد هر چند كه در يكي از گزارشات كارشناسان خارجي در بازديد سال هاي 1276 تا 1321 صورت گرفته بود به وجود مس در اين منطقه اشاره شده بود .

با اعلام ملي شدن معادن درسال 1351 شركت سهامي معادن سرچشمه كرمان تاسيس شد و در سال 1352 بناي مجتمع مس سرچشمه با مشاركت شركت آناكاندا شروع گرديد .

در سال 1355 شركت سهامي مس سرچشمه كرمان بنام شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه معادن مس كشور بود تغيير نام يافت .

فلز مس در يك نگاه :

مس از جمله فلزاتي است كه در طول ساليان دراز، بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. 85 تا 90 درصد مس مصرفي دنيا از طريق استخراج معادن مس حاصل ميگردد بطور كلي استحصال فلزات از سنگ معدن به دو روش پيرومتالورژي و هيدرومتالورژي صورت مي گيرد.

فرآيندهاي پيرومتالورژي از آغاز تاريخ بشر مورد استفاده قرار گرفتهاند و امروزه بيش از 95 درصد فلزات با استفاده از اين روشها تهيه ميشوندگرچه تاكنون روشهاي پيرومتالورژيكي غالب بودهاند، اما در سالهاي اخير روشهاي جديد هيدرومتالورژيكي مورد توجه قرار گرفته و توليد مس و ساير فلزات پايه از طريق اين روشها افزايش چشمگيري داشته است .

بر اساس آخرين ارزيابي صورت گرفته در سال 1376 ، ذخاير معدني مس در كل جهان (به استثناي چين و شوروي سابق) معادل 57000 ميليون تن برآورد گرديده است و ذخيره معادن مس ايران حدود 1900 ميليون تن با 14 ميليون تن مس محتوي ميباشد كه حدود 3 درصد از ذخاير معدني مس جهان را در بر ميگيرد.

طبق بررسيهاي انجام شده، ايران از لحاظ ذخاير معدني مس بر روي كمربند جهاني اين فلز قرار گرفته است كه در راستاي محور شمال غرب ـ جنوب شرق كشور امتداد دارد.

پيشينه مس در ايران :

اشياء مسي و آلياژهاي به دست آمده در نقاط مختلف ايران و همچنين آثار كورههاي قديمي و ابتدايي ذوب مس حاكي از آشنايي ايرانيان قديم با صنعت استخراج و ذوب است. اكتشافات باستانشناسي نشان ميدهد كه در ايران از هزاره پنجم پيش از ميلاد، استفاده از معادن رونق نسبي داشته است. اشياي مفرغي، زري و سيمي بدست آمده از هزارههاي بعد، گوياي پيشرفت بهره برداري از معادن و صنعت ذوب فلزات در ايران است. بعد از ظهور اسلام، خصوصاً در دوران سلجوقيان (قرن ششم هجري) و صفويان (قرن يازدهم هجري)، بهره برداري از معادن و صنعت ذوب فلزات در ايران بسيار شكوفا بوده است .

موضوع فعاليت شركت :‌

1-اكتشاف ، استخراج و بهره برداري از معادن و فلزات داخل و خارج از كشور.
2-
توليد محصولات پرعيار شده سنگ هاي معدني و فلزات و تصفيه آنها و محصولات فرعي و وابسته به آنها .
3-
سرمايه گذاري در كليه موارد مربوط به صنايع ، معادن و فلزات درخارج ازكشور.
4-
توزيع و فروش محصولات اعم از داخلي و خارجي .
5-
مشاركت و جلب مشاركت در طرحهاي سرمايه گذاري و مشاركت در ساير شركتها از طريق تعهد سهام شركتهاي جديد و موجود و يا خريد و تعهد سهام شركتهاي موجود در بورس هاي داخل و خارج از كشور .
6-
واردات مواد اوليه ، واسطه محصولات اصلي ، قطعات و لوازم يدكي .
7-
اخذ نمايندگي ، ايجاد شعبه و اعطاي نمايندگي درداخل وخارج از كشور .
8-
واردات ، صادرات ، خريد و فروش فلزات به صورت قراضه و شمش .

فرآيند توليد محصولات شرکت ملي صنايع مس ايران

بخشهاي توليدي شرکت عبارت است از معدن ، تغليظ ، ذوب ، پالايشگاه و ريخته گري ها و ليچينگ .

معدن :
استخراج در معدن بدين شرح است که پس از عمليات انفجار ، سنگ معدن براساس نوع و مشخصات مربوطه توسط کاميونهاي بزرگ معدني به محل مناسب انتقال مي يابد و از آنجا با توجه به برنامه توليد معدن بارگيري و به سنگ شکن اوليه منتقل مي شود .

تغليظ :
فرآيند تغليظ در دو بخش صورت ميگيرد بخش نخست شامل کارخانه تغليظ شماره يک و دو مي باشد و بخش دوم آن کارخانه موليبدن است

کارخانه تغليظ شماره يک :
اين کارخانه شامل سنگ شکنهاي ثانويه و ثالثيه ، پرعيارکني ، موليبدن ، فيلتر ، خشک کن و کارخانه پخت آهک است .

خوراک مورد نيـاز کارخانه تغليظ ، با نوار نقاله از انبار درشت به بخش خردايش که شامل سنگ شکن هاي ثانويه و ثالثيه است وارد مي شود و پس از خردايش براساس دانه بندي به قسمت آسياکني ارسال مي گردد . در قسمت آسيا کني ، خاک به همراه برخي مواد افزودني ديگر در آسياهاي گلوله اي نرم شده و براي سايزبندي به هيدروسيلکونها و از آنجا به سلولهاي رافر ارسال ميشود . محصول با ارزش اين سلولها کنسانتره است .

کارخانه تغليظ شماره دو :
فرآيند پرعيارکني کارخانه تغليظ شماره دو شامل واحدهاي انتقال مواد خردايش و طبقه بندي مواد ، فلوتاسيون ، آبگيري و خشک کن ، سيستم تهيه و توزيع شيرآهک و مواد شيميايي آبگيري و آب برگشتي است .

کارخانه موليبدن
کنسنانتره مسموليبدن پس از آبگيري در تيکنرهاي مس – موليبدن وارد کارخانه موليبدن مي شود در اين مرحله پس از فلوتاسيون و آسياي مجدد ، کاني موليبدنيت از کاني هاي مس جدا شده و به صورت کنسانتره موليبدنيت درآمـــــد و پس از خشک شدن در بشکه هاي مخصوص بسته بندي مي شود .

ذوب :
محصـــول کارخانجات ذوب ، مس آندي است که بمنظور تصفيه الکتريکي به پالايشگـــاه ارســــال مي گردد . کارخانه هاي مذکور شامل بخشهاي ذوب ، تبديل ، تصفيه حرارتي و ريخته گري است .

کنسانتره ، محصول کارخانه پرعيارکني ، پس از اختلاط با کمک ذوب مناسب به کوره هاي انعکاسي منتقل مي شود . سپس مات مسي حاصله جهت خالص سازي بيشتر به بخش تبديل انتقال مي يابد . پس از انجام عمليات تبديل ، مس بليستر به منظور تصفيه حرارتي به کوره هاي آندي ارسال شده و نهايتاً محصول کارخانه ذوب به صورت آند ريخته گري ميشود .

تجهيزات و قسمتهاي اصلي کارخانه ذوب مس سرچشمه عبارت است از انبار کنسانتره ، بخش اختلاط و انتقال موارد ، کوره هاي انعکاسي بويلرهاي بازيافت حرارتي کــوره هاي مبدل ، کوره هاي آند و چرخهاي ريخته گري است .

پالايشگاه و ريخته گري ها :
در کارخانه پالايشگاه و ريخته گري ها ابتدا آند ارسالي از کارخانه هاي ذوب تحت عمليات تصفيه الکتريکي قرار گرفته و کاتد مس با خلوص 99/99 درصد مطابق با استاندارد 115ASTM-B حاصل مي شود سپس براساس برنامه هاي توليد ، کاتد مس به مفتول 8 ميليمتري و يا اسلب و بيلت تبديل شده و به فروش مي رسد .

ليچينگ
اين مجموعه شامل بخشهاي اصلي هيپ ، واحد استخراج با حلال و واحد احياي الکتريکي ميباشد . در اين روش پس از انباشت توده معدني (کانسنگ هاي اکسيدي) در محل مربوطه (هيپ) آن را تحت پاشش يک محلول اسيدي قرار داده تا مس موجود در توده به صورت سولفات مس محلول درآيد سپس محلول خروجي از هيپ (PLS) به واحد استخراج با حلال ارسال مي گردد . در اين واحد مس به صورت انتخابي از PLS استخراج شده و به يک محلول اسيدي ديگر که الکتروليت واحد احياي الکتريکي را تشکيل مي دهد . پس داده مي شود . در اين واحد نيز مس بصورت کاتد و با خلوص 99/99 درصد مطابق با استاندارد 115ASTM-B توليد مي شود .

اهم فعاليت هاي شركت در سال 86 :

افزايش استخراج سنگ معدن و توليد كنسانتره مس ، مس آندي و مس كاتدي نسبت به سال 85 به ترتيب برابر 10 ، 12 ، 3 ، 1 درصد .
افزايش درآمد حاصل از فروش ( داخل و صادرات ) به ميزان 12 درصد نسبت به سال 85 .
شركت ملي صنايع مس ايران از بين صد شركت برتر در سال 85 حائز رتبه 13 گرديده است
كه نسبت به جايگاه سال 84 در رتبه 18/5 رتبه ارتقاء يافته است و با توجه به ميزان فروش و وضعيت مطلوب تر در سال 86 ، انتظار مي رود در اين سال رتبه بالاتري اخذ نمايد .
افزايش سرانه آموز شي شركت از 3/47 به 66/65 ساعت كه بنا به مشكلاتي تاكنون بهره برداري از آن صورت نگرفته است .
افتتاح كارخانه اسيد سولفوريك درآبان ماه 1386.
جمع سهام عرضه شده تاكنون برابر 6/57 درصد .

شركت هاي زير مجموعه :

مجتمع مس سونگون
کانسار مس سونگون در آذربايجانشرقي به فاصله 75 كيلومتري شمالغرب شهرستان اهر و 30 كيلومتري شمال شهرستان ورزقان در منطقه‌اي كوهستاني قرار گرفته است. اين ناحيه بر روی کمربند کوهزايی آلپ هيمالايا قرار داشته و دارای آب و هوای سرد تا معتدل و مرطوب با پوشش گياهی متراکم می‌باشد.

سابقه معدنكاري در اين منطقه به دو قرن پيش باز مي‌گردد، لكن وجود ذخاير مس از نوع پورفيري (مشابه كانسار مس ـ موليبدن سرچشمه) در سال 1356 محرز گرديده است. با توجه به آخرين برآوردهای انجام شده، كل ذخيره زمين‌شناسی اين کانسار برابر با 807 ميليون تن با عيار متوسط مس کل 62/0 درصد به دست آمده است.

طراحي معدن در دو فاز انجام شده و در فاز اول سالانه 7 ميليون تن سنگ معدن استخراج مي‌شود و از آغاز فاز دوم تا پايان عمر معدن ظرفيت دو برابر شده و به 14 ميليون تن در سال خواهد رسيد. پيش‌بينی می‌شود حدود 2 ميليون تن مس خالص از اين مقدار ماده معدنی قابل استخراج به دست آيد. ظرفيت اسمي كارخانه پرعيارسازي در فاز اول 150،000 تن كنسانتره مس می‌باشد.

سدهای باطله متوالی معدن مس سونگون (سد اصلی، سد پنجه سنگريزه‌ای و سد کنترل تراوش) به منظور ذخيره باطله ناشی از فرآوری با در نظر گرفتن کليه مسائل پايداری و محيط زيستی طراحی و ساخته شده‌اند. بر طبق محاسبات و طراحی‌های انجام شده، می‌توان افزون بر 385 ميليون تن باطله را در مخزن سد اصلی ذخيره نمود.

مطالعات ارزيابی اثرات محيط زيستی همه جانبه قابل ارائه به بانک و تهيه طرح جامع طرح مس سونگون توسط شركت انگليسی IMC (با مشارکت شرکت کانی‌کاوان شرق) به انجام رسيده است. همچنين مطالعات ارزيابی اثرات محيط زيستی جداگانه‌ای مطابق با الگوی مصوب شورايعالی حفاظت محيط زيست توسط شركت آمايشگران پوياي محيط انجام شده است. هر دو ارزيابی انجام شده در برگيرنده فاز توسعه (توليد 300،000 تن کنسانتره مس) نيز می‌باشد.

حاصل اين مطالعات منجر به يک برنامه مديريت محيط زيستي (EMP) جامع گرديده است كه به منظور كاهش اثرات نامطلوب محيط زيستی ناشی از عمليات معدنکاری انجام می‌شود و تا پايان عمر معدن و پس از آن ادامه خواهد داشت. اين برنامه پويا بوده و به طور مرتب بازنگري می‌شود.

مجتمع مس ميدوك
اين مجتمع شامل دو واحد معدن و كارخانه تغليظ ميباشد.

معدن: كانسار مس ميدوك در فاصله 42 كيلومتري شمال شرق شهربابك و 132 كيلومتري شمال غرب معدن مس سرچشمه در استان كرمان واقع شده است. نام قديمي اين توده معدني لاچاه بوده كه به مناسبت نزديكي به روستاي ميدوك، معدن مس ميدوك ناميده شده است. ميزان ذخيره زمين شناسي كانسار ميدوك 170 ميليون تن باعيار 83/0 درصد محاسبه گرديده كه از اين مقدار به ميزان 144 ميليون تن آن باعيار 85/0 درصد قابل استخراج است.

كارخانه تغليظ: كارخانه تغليظ ميدوك كه عمليات اجرايي آن از نيمه دوم سال 1379 آغاز شده و در دي ماه 1383 به پايان رسيده است، در 1/5 كيلومتري شمال شرقي معدن ميدوك و در زميني به مساحت تقريبي 14 هكتار قرار گرفته است. اين كارخانه بر اساس طراحي قادر است از 5 ميليون تن سنگ سولفوري معدن سالانه 150.000 تن كنسانتره مس با عيار 30 درصد توليد نمايد.

اهداف آتي بلند مدت شركت :

اجراي برنامه توليد سال 1387 .
برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكاران طرحهاي توسعه شركت .
بازسازي و نوسازي مجتمع مس سرچشمه طبق برنامه زمان بندي به منظور استفاده از تكنولوژي هاي نوين.
كاهش قيمت تمام شده .
حفظ و سعي در ارتقاء جايگاه بين المللي صنعت مس ايران .
ورود به بازار هاي جديد و حركت به سوي بازار رقابت كامل.
حضوردر بازار LME .
تلاش در راستاي قطع وابستگي به خريد خارجي كليه قطعات و مواد اوليه پرگردش و پر ارزش و تامين آنها از طريق سازندگان داخلي
توسعه امور سهام در جهت تسريع دراطلاع رساني شفاف و به موقع به سهامداران .
تاسيس بازارگردان سهام مس درجهت حفظ تعادل و قيمت سهام مس در بازار سرمايه .
اقدام به ورود به بورس هاي سهام بين المللي.
حسابرسي بين المللي صورت هاي مالي شركت ملي صنايع مس ايران .
تامين مالي نوسازي و بازسازي ماشين آلات و تجهيزات مجتمع مس سرچشمه و پروژه هاي فاز 2 .
توسعه فعاليت هاي اكتشافي شركت .
تقويت ارتباط با دانشگاههاي منطقه جنوب شرق
افزايش نفر ساعت كل آموزش به ميزان 20 درصد تا سقف 570000 نفر ساعت
اندازه گيري شاخص هاي بهره وري هر مجتمع به طور مستقل به منظور مقايسه با ساير شركتهاي دنيا
اجراي اولين نرم افزار زيست محيطي صنعت مس كشور
دريافت مجوز هاي زيست محيطي توسعه طرح هاي توسعه
مميزي انرژي در مجتمع مس سرچشمه

بورس نیوز

هیچ نظری موجود نیست: