۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

مدير عامل شركت بورس: بورس به دنبال راه اندازي صندوق هاي سرمايه گذاري در استانها

راه اندازي صندوق هاي سرمايه گذاري توسط كارگزاران در استانها و سرمايه گذاري مردم در بورس از طريق آنها ريسك بازار سرمايه را كاهش مي دهد.

دكتر علي رحماني مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار كه در همايش نقش بورس در گسترش مالكيت در سطح عموم مردم سخن مي گفت ضمن بيان مطلب فوق افزود: خريد سهام در بورس نيازمند تجربه و تحليل است و عامه مردم يا با بازار سرمايه آشنايي كافي نداشته و يا وقت سرمايه گذاري به صورت مستقيم را ندارند كه بهتر است از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري مخصوص استانها اقدام به سرمايه گذاري نمايند.

وي افزود: نقش بورس اوراق بهادار در گسترش مردم سالاري اقتصادي و عدالت اجتماعي حائز اهميت است و براي داشتن بازار منسجم و سازمان يافته نيازمند وجود مجموعه كامل از مقررات، روش ها، نهادها، تعداد زيادي خريدار، تحليل گر و مشاور هستيم.

وي ضمن تشريح ويژگي هاي اقتصاد بانك محور و اقتصاد بازار محور و تفاوت هاي اين دو نظام توضيح داد و بيان نمود كه در نظام هاي بازار محور مشاركت مردم در بازار سرمايه به صورت مستقيم يا از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري بيشتر است. وي در خصوص اجراي سياست هاي اصل 44 گفت: انجام سياست هاي اصل 44 در چند بعد صورت مي گيرد و ما بيشتر مسئله واگذاري سهام شركت ها را مد نظر داريم و در اين خصوص علاوه بر خصوصي سازي كه مورد تأكيد و اجماع كلي است بايد به انتقال سهام به عموم مردم توجه شود. هدف بورس انتقال تنها چند شركت به بخش خصوصي نيست بلكه واگذاري به عموم مردم است.

مدير عامل شركت بورس دليل اصلي تأكيد سياست هاي اصل 44 قانون اساسي به واگذاري سهام از طريق بازار سرمايه را رقابتي بودن بورس دانست و افزود: بورس نهادي متشكل است كه بازار كارآمد دارد و اين اطمينان را به سهامداران مي دهد كه معاملات در فضاي رقابتي صورت مي گيرد و بازار سرمايه به دليل رعايت مقررات و شفاف سازي روشي مطمئن و سالم براي عرضه سهام شركت هاي دولتي به شمار مي آيد.

وي گفت: دليل اصلي سخت گيري براي عرضه سهام شركت هايي مثل مخابرات و بانك ها نگراني براي حقوق مردم و سهامداران است و اضافه كرد كه در بازار سرمايه تعداد زيادي تحليل گر وجود دارند كه وضعيت شركت ها را بررسي و در نهايت در زمان عرضه اوليه كشف قيمت را انجام مي دهند.

وي با مقايسه روش فروش سهام شركت هاي دولتي از طريق بورس با مزايده افزود: در بازار سرمايه دولت به دليل معاملات شفاف مي تواند از فرصت هاي كشف قيمت استفاده كند اما در مزايده چنين نيست و در زمان پذيرش شركت ها در بورس الزاماتي رعايت مي شود كه موجب تضمين و تداوم فعاليت شركت در آينده مي شود.

مديرعامل شركت با اشاره به اينكه بورس تهران از بحث مردم سالاري حمايت مي كند، افزود: در كشورهايي مثل عربستان در عرضه اوليه براي يك شركت پتروشيمي حدود 9 ميليون نفر خريد انجام دادند و از زمان كشف قيمت به مدت 10 روز اجازه خريد داشتند تا 40 درصد از سهام اين شركت را مردم خريداري كنند، در بازار سرمايه ما نيز تلاش مي كنيم كه شرايط يك اقتصاد رقابتي را فراهم كنيم.

وي ادامه داد: بورس در توسعه اقتصادي مي تواند نقش ارزنده اي داشته باشد چون امكان سرمايه گذاري را فراهم كرده و تحقيقات نشان داده است كشورهايي كه از بازار سرمايه توسعه يافته اي برخوردارند رشد اقتصادي بيشتري داشته اند.

رحماني به فرصت جذب و تجهيز نقدينگي بورس اشاره و خاطر نشان كرد: ما قبلا بر روي واگذاري هاي دولتي تمركز داشته ايم و اميدواريم در آينده سهام شركت هاي بخش خصوصي را نيز واگذار كنيم تا شرايط و منابع لازم را براي پروژه هاي سرمايه گذاري و توسعه اي بازار فراهم كنيم و از ديد شركتي هم براي توسعه فعاليت ها نيازمند سرمايه هستيم.

وي با اشاره به اينكه پذيرش شركت ها به صورت هلدينگ ريسك سرمايه گذاري را كاهش مي دهد افزود: واگذاري سهام شركت ها در قالب شركت هاي مادر تخصصي يا زير مجموعه بر اساس مطالعات كارشناسي موجب مي شود كه شركت هايي كه در يك زنجيره ارزش قرار دارند و در ساختار توليد و دريافت مواد اوليه شريك هستند در يك مكان سازمان دهي و هم زمان وارد بورس شوند تا به اين شكل از كاهش قيمت سهام آن در آينده جلوگيري شود.

وي ادامه داد: براي شركت هايي كه وارد بازار سرمايه مي شوند شرايط براي دسترسي آسان به نقدينگي با وجهه عمومي و دسترسي به تبليغات بهتر ايجاد مي شود و در تمامي دنيا ورود به بورس يك اعتبار Credit براي شركت ها به حساب مي آيد.

وي خبر از وجود كميته اي در شركت بورس داد و تأكيد كرد: اين كميته به دنبال ارائه مشوق هاي لازم براي حضور شركت ها در بازار سرمايه است تا بدين وسيله صاحبان صنايع با اشتياق، به ورود شركت هاي خود به بورس اقدام كنند و هر زمان مايل به فروش سهام خود بودند بتوانند به سرعت سهام خود را تبديل به پول نقد كنند.

مدير عامل شركت بورس از جمله اقدامات لازم براي گسترش مالكيت عمومي در جامعه را فروش درصدي از سهام هر شركت به كاركنان خود دانست و تصريح كرد: اعطاي سهام به كاركنان شركت ها موجب افزايش انگيزه كاركنان مي شود و شرايطي را ايجاد مي كند كه سهام عرضه شده در اختيار دامنه وسيعي از سرمايه گذاران قرار بگيرد. وي يكي از ويژگي هاي سهام پذيرفته شده در بورس را پذيرش آن به عنوان وثيقه توسط بانك ها براي اعطاي اعتبار دانست.

وي در خصوص واگذاري سهام شركت در بورس اظهار داشت: براي واگذاري سهام شركت هاي اصل 44 بر اساس سياست هاي كلي تاكيد شده است، بنگاههايي كه قصد فروش آن در بورس را داريم به گونه اي آماده سازي كنيم كه اين شركت ها پس از واگذاري بتوانند با شركتهاي بين المللي رقابت كنند و مردمي كه سهام اين شركتها را خريداري مي كنند نيز نسبت به سودآوري آن اطمينان داشته باشند.

مدير عامل شركت بورس با اشاره به اينكه بورس مشكل عدم استفاده از مشاوران حرفه اي را دارد تاكيد كرد: بحث آموزش به عنوان پايه اي براي شفافيت اطلاعات مطرح مي شود و اين بحث به آموزش و سرمايه گذاري در ميان مردم و توسعه بازار سرمايه كمك مي كند.

وي گفت: در صورتيكه بازار سرمايه بزرگتر شود از اين طريق بخش خصوصي هم بهتر و بزرگتر مي شود و مي تواند در تصميم گيري هاي كلان اقتصادي تأثير گذار باشد.

دكتر رحماني مردم سالاري اقتصادي را حضور گسترده مردم در عرصه تصميم گيري و فعاليت اقتصادي تعريف كرد كه مبتني بر حقوق مالكيت آنها بر دارايهاي مالي و فيزيكي است و مي تواند منجر به ايفاي نقش موثرتر آنها در خلق ثروت، ارتقاي كارايي و افزايش رقابت و توليد ملي شود.

وي با اشاره به اينكه بورس اوراق بهادار با عدم تنوع در محصولات مالي روبه رو است افزود: در حال حاضر سهم و اوراق مشاركت در بازار سرمايه معامله مي شود اما ما به دنبال تنوع سازي و استفاده از ابزارهاي جديد مالي هستيم. استفاده از ابزارهاي جديد مالي ريسك بورس تهران را كاهش مي دهد.

وي ضمن مقايسه بورس اوراق بهادار با بورس هاي ديگر جهاني افزود: عده اي مسئله رشد بعضي از صنايع را در بازار به دليل كم عرض بودن بورس مي دانند اما در ساير بورس هاي دنيا نيز اين مسئله رخ مي دهد و حضور يك صنعت پيشرو نمي تواند براي بازار سرمايه نقصي يا ايرادي تلقي شود.

مدير عامل شركت بورس با به اشاره به وجود شايعات در بازار افزود: اين امر به دليل نبود تحليل در بورس است و در صورتي كه سرمايه گذاران با كارگزاران مشورت كنند و از صندوق هاي سرمايه گذاري استفاده كنند اين مشكل تا حدودي رفع مي شود البته در بازار سرمايه ما برند وجود ندارد اما در ساير نقاط دنيا مردم به اعتبار واسطه هاي مالي معتبر كه سهام شركت ها را عرضه مي كنند، سرمايه گذاري مي نمايند.

سازمان بورس

هیچ نظری موجود نیست: