۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

چگونگي انجام معاملات آتي تشريح شد

رييس اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار چگونگي انجام معاملات آتي را تشريح كرد.

در همايش آموزشي آشنايي با معاملات آتي در بورس كالاي ايران محمدرضا خواجه نصيري رئيس اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعريف معاملات آتي گفت: يك قرارداد آتي ، قراردادي است كه فروشنده براساس آن متعهد مي شود در سررسيد معين ، مقدار معيني از كالاي مشخص را به قيمتي كه الان تعيين مي كند، بفروشد و در مقابل ، طرف ديگر قرارداد متعهد مي شود آن كالا را با آن مشخصات خريداري كند و براي جلوگيري از امتناع طرفين از اجراي قرارداد ، طرفين به صورت شرط ضمن عقد متعهد مي شوند مبلغي را به عنوان وجه تضمين نزد اتاق پاياپاي بگذارند و همچنين متعهد مي شوند متناسب با تغييرات قيمت آتي ، وجه تضمين را تعديل كنند .
وي ادامه داد: اتاق پاياپاي نيز از طرف آنان وكالت دارد متناسب با تغييرات ، بخشي از وجه تضمين هر يك از طرفين را به عنوان اباحه تصرف در اختيار ديگري قرار دهد و او حق استفاده از آن را خواهد داشت تا در سر رسيد با هم تسويه كنند .
وي ادامه داد: مشتري متقاضي انجام معامله آتي، از طريق كارگزار خود و با پرداخت درصد بسيار كمي از وجه كالا ، وارد معامله شده و با اتخاذ موقعيت هاي خريد يا فروش اقدام به داد و ستد كالا از زمان اولين روز معاملاتي تا زمان سر رسيد قرارداد مي نمايد .
وي با معرفي مشخصات يك قرارداد آتي خاطرنشان كرد: در يك قرارداد آتي حتما بايد دارايي پايه، قرارداد آتي پذيرش شده ، اندازۀ قرارداد آتي ، استاندارد تحويل ، ماه‌ قرارداد آتي و حد نوسان قيمت روزانه به طور كامل درج شود.
وي با تعريف وجوه تضمين در معاملات آتي، گفت: براي انجام معاملات آتي يكسري وجوه از معامله گران دريافت مي شود از جمله وجه تضمين كه وجهي است كه در قالب شرط ضمن عقد از مشتريان دريافت مي‌شود.
وي ادامه داد: وجه تضمين اوليه، وجه تضميني است كه جهت تضمين ايفاي تعهدات مشتريان براي ايجاد يك موقعيت تعهدي اخذ مي شود.
وي اضافه كرد: ميزان اين وجه در مشخصات هرقرارداد آتي تعيين مي‌شود و وجه تضمين اضافي، وجه تضميني است كه در صورت عدم كفايت وجه تضمين اوليه جهت پوشش ريسك نوسانات قيمت، از كليه مشتريان داراي موقعيت تعهدي باز اخذ مي‌گردد.
وي تصريح كرد: اين وجه با اعلام اتاق پاياپاي و طي مهلت اعلام شده از سوي اين اتاق بايد توسط مشتريان پرداخت گردد، ميزان اين وجه توسط بورس تعيين مي‌شود.

موج

هیچ نظری موجود نیست: