۱۳۸۷ تیر ۲۹, شنبه

تعيين زمان عرضه سهام بانك‌ها در بورس

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام كرد: سهام بانك‌ها پس از عرضه مخابرات و پالايشگاه تبريز در بورس عرضه مي‌شود.

تاكنون ۳ بانك دولتي يعني ملت، تجارت و صادرات آخرين اطلاعات مالي خود را در اختيار بورس گذاشته‌اند. در اين ميان مديران پست بانك هم به دفعات از تمايل خود براي عرضه سهام در بورس سخن گفته‌اند.

غلامرضا حيدري كرد زنگنه، رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به آماده شدن صورت‌هاي مالي حسابرسي شده اين ۳ بانك، سهامشان چه زماني در بورس عرضه مي‌شود؟ گفت: سهام بانك‌ها پس از عرضه سهام مخابرات و پالايشگاه تبريز در بورس عرضه خواهدشد.

زنگنه از ارائه تاريخ قطعي براي عرضه سهام بانك‌ها خودداري كرد. او پيش از اين ابراز اميدواري كرده بود، سهام مخابرات و پالايشگاه اصفهان تا پايان تير ماه در بورس عرضه شود.

قرار بود سهام بانك‌ها و مخابرات ابتداي سال‌جاري در بورس عرضه شود اما به‌دليل شفاف نبودن صورت‌هاي مالي اين شركت‌ها عرضه سهام آنها با تعويق طولاني مواجه شد اين در حالي است كه به اعتقاد فعالان بازار بانك‌ها براي عرضه سهامشان در بورس راه درازي را در پيش دارند چرا كه در صورت‌هاي مالي بانك‌ها موارد متعددي وجود دارد كه بايد شفاف شود.

كارشناسان معتقدند بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها كه رقم دقيق آن مشخص نيست و همچنين مطالبات بازنشستگان از جمله موانع پيش روي عرضه سهام بانك‌ها در بورس است.

همين موضوعات باعث شده تا انتقاد‌هاي تندي متوجه وزارت امور اقتصادي و دارايي شود چرا كه اين وزارتخانه با اينكه خود متولي اجراي سياست‌هاي اصل 44 است هنوز موفق به عرضه هيچ سهمي در بورس نشده است.

از اين نظر وزارت اقتصاد در ته فهرست خصوصي در وزارتخانه‌ها جا خوش كرده و در رده آخر قرار گرفته است. پيش از اين وزارت نفت در انتهاي اين فهرست جا داشت.

سود پست بانك

مديرعامل پست بانك كه قرار است سهامش به‌زودي در بورس تهران عرضه شود از كسب ۳.۲ ميليارد تومان سود در اين بانك خبر داد.

در اين باره به نقل از محمود افضلي، مدير عامل و رئيس هيأت‌مديره پست بانك گزارش داد: اين بانك براي نخستين بار به اتكاي درآمدهاي ثابت خود موفق به كسب سود ۳۲ ميليارد ريالي در سال ۸۶ شد.

او يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي فعاليت بانك را رشد سپرده‌هاي بانك دانست و گفت: كل منابع پست بانك در سال ۸۴ معادل ۲ هزار و ۶۵ ميليارد ريال بود كه اين ميزان در سال‌هاي ۸۵ و ۸۶ به‌ترتيب به ۵ هزار و ۵۰۱ و ۹ هزار و ۳۳ ميليارد ريال رسيد.

افضلي منابع مؤثر بانك را در پايان سال ۸۴ يك هزار و ۴۰۲ ميليارد ريال ذكر كرد و افزود: منابع مؤثر پست بانك در سال ۸۵ به ۲ هزار و ۷۵۱ ميليارد ريال رسيد و در سال ۸۶ با ۱۱۲ درصد رشد نسبت به سال قبل به رقمي معادل ۵ هزار و ۸۲۸ ميليارد ريال بالغ شد.

مدير عامل پست بانك با بيان اينكه متوسط رشد منابع سيستم بانكي در سال گذشته ۳۰ درصد برآورد مي‌شود، خاطرنشان كرد: رشد ۱۱۲ درصدي اين شاخص در پست بانك نشان دهنده شتاب ۴ برابري آن نسبت به متوسط كشور است.

وي نرخ هزينه عملياتي را در سيستم بانكي نشان دهنده متوسط سود پرداختي به مشتريان دانست و اظهار داشت: در حالي كه اين شاخص در بانك‌هاي دولتي كشور حدود ۷ درصد و در بانك‌هاي خصوصي ۱۳ تا ۱۴ درصد است، نرخ هزينه متوسط پست بانك از ۴.۵ درصد در پايان سال ۸۴ به ۱.۷ درصد در سال گذشته رسيده است.

افضلي تحقق اين امر را نتيجه ارزان قيمت بودن سپرده‌هاي اين بانك ارزيابي كرد.

به گفته رئيس هيأت‌مديره پست بانك ۹۲ درصد از تسهيلات ارائه شده توسط اين بانك كمتر از ۱۰ ميليون تومان بوده است.

به گفته وي درآمد كل پست بانك در سال ۸۵ معادل ۳۱۴ ميليارد ريال بوده كه با ۶۰ درصد افزايش در سال ۸۶ به ۵۰۴ ميليارد ريال رسيده است.

اين در حالي است كه كل هزينه‌هاي اين بانك در سال ۸۵ معادل ۴۷۰ ميليارد ريال بوده كه در سال ۸۶ با كنترل هزينه‌ها، اعمال مديريت هزينه و صرفه‌جويي، اين رقم تنها با ۰.۵ درصد افزايش به ۴۷۲ ميليارد ريال رسيده است.

مدير عامل پست بانك با اشاره به سود ۳۲ ميليارد ريالي اين بانك در سال گذشته، خاطرنشان كرد: اين نخستين بار است كه پست بانك به اتكاي درآمدهاي ثابت خود اين ميزان سودآوري را تجربه مي‌كند.

افضلي در پايان تصريح كرد: برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي واگذاري در قالب اصل 44، توسط كميته‌اي در پست‌بانك نهايي شده و اقدامات لازم در اين خصوص صورت گرفته است.

به گفته وي ساير شرايط خصوصي‌سازي و زمان ورود به بورس براي پست بانك توسط سازمان خصوصي‌سازي و شركت بورس تعيين خواهد شد.

ناراضيان بانكي

اطلاعات دريافتي نشان مي‌دهد در ميان مجموعه بانك‌هاي دولتي، برخي از آنها تمايل چنداني براي ورود به بورس ندارند.

چنانكه روز دو شنبه حسينعلي ضيايي، مدير عامل سازمان تامين اجتماعي خبر از مخالفت اين سازمان براي عرضه سهام بانك رفاه كارگران در بورس داد و اعلام كرد:93 در صد از سهام اين بانك در اختيار تامين اجتماعي است و ما نيز به هيچ عنوان قصد نداريم سهام اين بانك را در بورس عرضه كنيم.

درحالي‌كه براساس سياست‌هاي اصل ۴۴ و ابلاغيه مقام معظم رهبري نام بانك رفاه كارگران در فهرست واگذاري‌هاي سال‌جاري قرار گرفته و سهام اين بانك بايد ظرف ماه‌هاي آينده در بورس عرضه شود.

در مجموع سهام ۴ بانك صادرات، تجارت، ملت و رفاه كارگران بايد براساس اين سياست‌ها تا پايان امسال در بورس عرضه شوند.

غلامرضا حيدري كرد زنگنه، رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره اظهار نظر مسئولان تأمين اجتماعي گفت: واگذاري سهام شركت‌ها براساس سياست‌ها ي دولت انجام مي‌شود و ما نيز هر چه دولت در اين زمينه تكليف كرده انجام خواهيم داد.

سخنان ضيايي با اين ايده انجام مي‌شود كه سازمان تا مين اجتماعي يك سازمان خصوصي است، بنابراين، اين سازمان مي‌تواند سهام اين بانك را در اختيار خود داشته باشد و مستثني از سياست‌هاي اصل ۴۴ باشد در حالي كه بسياري از كارشناسان از نهادها و سازمان‌هايي نظير تامين اجتماعي يا صندوق بازنشستگي كشوري به‌عنوان نهاد‌هاي شبه دولتي ياد مي‌كنند و معتقدند اين سازمان‌ها ساختاري كاملا دولتي دارند و سياست‌ها و خط‌مشي‌هاي آنان عمدتا از طرف دولت تامين مي‌شود

همشهری انلاین.

هیچ نظری موجود نیست: