۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

شركت‌هاي بورس موظف به ارائه گزارش ويژه شدند

سازمان بورس و اوراق بهادار در حال اجراي طرحي است كه بر مبناي آن تمامي شركت‌هاي بورس ملزم مي‌شوند

تاثير طرح هدفمند كردن يارانه‌هاي دولت را در سودآوري خود محاسبه و آن را در قالب يك گزارش ويژه ارائه دهند. پس از اينكه در روز چهارشنبه اولين پس لرزه طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها بورس تهران را لرزاند، بالاترين مقام بازار سرمايه ايران از اجراي طرحي خبر داد كه براساس آن همه شركت‌هاي بورسي ملزم به ارائه گزارش‌هاي ويژه هستند.

پس از اينكه محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهوري، طرح اقتصادي جديدي ارائه كرد كه بر مبناي آن قيمت‌ها واقعي و يارانه‌ها هدفمند خواهند شد، بورس تهران در اولين واكنش به اين طرح با افت شاخص‌ها مواجه شد.

روز چهارشنبه شايعه افزايش قيمت كنسانتره سنگ آهن كه به‌دنبال طرح واقعي‌سازي‌ قيمت‌ها مطرح شده بود، باعث شد تا سهام شركت‌هاي فولادي با صف فروش مواجه شوند و شاخص‌هاي بورس تهران كه پس از 3 سال روي موج صعود قرار گرفته بودند با ريزش ناگهاني مواجه شوند.

علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اجراي سياست واقعي‌سازي‌ قيمت‌ها، طرحي براي ارائه گزارش‌هاي ويژه از سوي شركت‌هاي بورس ندارند، گفت: ما در حال اجراي طرحي هستيم كه براساس آن شركت‌هاي بورس ملزم به ارائه گزارش‌هاي تكميلي و ويژه مي‌شوند.

وي اضافه كرد: شركت‌ها بايد در اين گزارش، تاثير طرح واقعي‌سازي‌ قيمت‌ها را در سود آوري و صورت‌هاي مالي خود محاسبه و به سازمان بورس گزارش دهند.

او در پاسخ به اين پرسش كه قرار بود روز گذشته نشستي با حضور محرابيان وزير صنايع براي تعيين نرخ سنگ آهن برگزار شود، گفت: من شخصا با آقاي محرابيان صحبت كردم و او اساسا برگزاري چنين نشستي را تكذيب كرد و اعلام كرد قرار نيست چنين نشستي برگزار شود.

صالح‌آبادي خاطرنشان كرد: سياست دولت اين است كه در طرح اقتصادي جديد به گونه اي عمل شود كه مشكلي براي صنايع كشور به وجود نيايد و ما نيز به‌عنوان سازمان بورس براي حمايت از بورس و رونق معاملات تلاش خواهيم كرد.

پس لرزه چهارشنبه

هرچند يك روز پس از ماجراي افزايش نرخ كنسانتره سنگ آهن، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام كردند برنامه‌اي براي افزايش قيمت‌ها ندارد، اما همين خبر كافي بود تا سهام شركت‌هاي فولادي بورس كه بخش بزرگي از بازار را در دست دارند با نزول مواجه شوند و شاخص‌هاي بورس را هم با خود به پايين بكشند.

اين خبر 2 گروه شركت‌هاي توليد‌كننده سنگ آهن و شركت‌هاي توليد‌كننده فولاد را تحت‌تأثير قرار داد.

درواقع با توجه به اينكه شركت‌هاي توليدكننده سنگ آهن، خوراك و مواد اوليه مورد نياز شركت‌هاي فولادي را تامين مي‌كنند از اين افزايش نرخ منتفع خواهند شد و شركت‌هاي فولادي كه مصرف‌كننده اين مواد هستند از افزايش نرخ متضرر مي‌شوند.

طبيعي است هرگونه افزايش قيمت كنسانتره مستقيما در سودآوري شركت‌هاي توليد‌كننده و مصرف‌كننده اين محصول تاثير مي‌گذارد؛ چرا كه شركت‌هاي توليدكننده، مي‌توانند اين محصول را به قيمت بالاتري بفروشند و شركت‌هاي مصرف‌كننده نيز مجبورند آن را به قيمت بالاتري خريداري كنند.

قيمت سنگ‌آهن تغيير نكرده است

همزمان با انتشار خبر افزايش قيمت كنسانتره سنگ آهن مدير عامل شركت فولاد مباركه اصفهان اعلام كرد: قيمت سنگ آهن تغيير نكرده است و برنامه افزايش هم نداريم.

او با بيان اينكه افزايش قيمت سنگ آهن هر سال براساس نرخ تورم سال قبل از آن مشخص مي‌شود، گفت: افزايش قيمت سنگ آهن اواخر پارسال 15 تا 18 درصد تعيين و از اول فروردين اعمال شده است.

محمد رجايي تاكيد كرد: در سال‌جاري قيمت سنگ آهن ديگر افزايش نيافته و برنامه‌اي هم براي افزايش نداريم. وي در ادامه گفت: 6 تا 7درصد از سهام اين شركت به‌عنوان جوايز صادراتي واگذار خواهد شد.

همشهری انلاین

هیچ نظری موجود نیست: