۱۳۸۷ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

پذيرش 5 محصول جديد در بورس فرآورده‌هاي نفتي

رئيس هيئت مديره شركت بين المللي بورس نفت از معامله 230 ميليارد توماني و پذيرش 5 محصول جديد در بورس فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي، راه‌اندازي ساختمان جديدي براي اين بورس در تيرماه و عدم تشكيل كميته بورس نفت خام خبر داد.

مهدي كرباسيان ، آخرين آمار معاملات محصولات پتروشيمي در بورس كالا، پذيرش 5 محصول جديد در بورس فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و شرايط راه‌اندازي بورس نفت خام را تشريح كرد.
*معامله 230 ميليارد توماني
وي در خصوص آمار معاملات محصولات پتروشيمي در بورس كالا گفت: از زمان راه‌اندازي فاز اول بورس نفت در 28 بهمن سال گذشته تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري حدود 230 ميليارد تومان در اين بورس معامله شده كه اين حجم از مبادلات مربوط به محصولاتي چون قير، روغن پايه، اكستراكت، دوده صنعتي، نفتاي صنعتي و پلي اتيلن سبك خطي بود. وي ادامه داد: مجموع حجم محصولات معامله شده 622 هزار و 730 تن بود كه بيشترين حجم معاملات مربوط به قير با حدود 520 هزار تن، اكستراكت با 45 هزار و 720 تن و پلي‌اتيلن سبك با 3/21 هزار تن و كمترين حجم معاملات نيز مربوط به دوده صنعتي با 100 تن بود. كرباسيان با اشاره به آمادگي شركت‌هاي پتروشيمي و صادركنندگان به عرضه محصولات متنوع در رينگ صادراتي بورس اظهار داشت: در صورت رفع نواقص و حل مشكلات در راه اندازي رينگ صادراتي ،حجم و تنوع معاملات در بورس فرآورده‌هاي نفتي افزايش خواهد يافت.
*مشكلات جذب مصرف كنندگان خارجي
كرباسيان در برابر اين مطلب فارس كه با توجه به راه‌اندازي فاز اول بورس فرآورده‌هاي نفتي براي جذب مصرف‌كنندگان خارج از كشور چه اقداماتي انجام شده تأكيد كرد: دعوت از مصرف‌كنندگان موضوع جدي است كه بايد توسط شركت بورس كالا به عنوان متولي بورس فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي پيگيري شود تا از طريق برگزاري همايش‌ها و سمينارهايي زمينه حضور مصرف‌كنندگان خارجي و منطقه فراهم شود. وي ادامه داد: ‌از جمله مشكلات كنوني براي حضور مصرف‌كنندگان خارجي علاوه بر عدم راه‌‌اندازي رينگ صادراتي اين است كه اكثر شركت‌ها توسط نمايندگان خود و يا سيستم الكترونيكي درخواست ها را ارائه مي‌دهند. وي ادامه داد: از نگراني‌ها اصلي مصرف‌كنندگان خارجي چگونگي انجام مبادلات ارزي و تطبيق‌ها است كه بايد برطرف شود.
*پذيرش 5 شركت محصول جديد
رئيس هيئت مديره شركت بين المللي بورس نفت با اشاره به پذيرش محصولات جديد پتروشيمي در بورس فرآورده‌هاي نفتي گفت: طي چند روز گذشته چند محصول مربوط به شركت پتروشيمي اميركبير و تندگويان مورد پذيرش سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت و براين اساس محصولاتي چون HDPE, LDPE, PET و PP پذيرش شدند و محصول ABS نيز در‌آينده‌ايي نزديك وارد بورس فرآورده‌هاي نفتي خواهند شد.
*ساختمان جديد بورس فرآورده‌هاي نفتي
كرباسيان درباره ساختمان جديد بورس فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي خاطرنشان كرد: با توجه به راه‌اندازي اين بورس در مجموعه تالار بورس اوراق بهادار كيش، تداخل ساعات معاملات باعث بروز مشكلاتي شده بود كه برهمين اساس ساختمان جديدي خريداري شده تا بورس فرآورده‌هاي نفتي به طور مستقل فعاليت كند. به گفته كرباسيان اين ساختمان در حال تجهيزات بوده و در تيرماه افتتاح خواهد شد.
*عدم تشكيل كميته بورس نفت خام
رئيس هيئت‌مديره بورس شركت بين المللي نفت در پاسخ به اين سؤال كه كميته مربوط به راه‌اندازي بورس نفت خام چه اقداماتي انجام داده به فارس گفت: رئيس جمهور و وزير نفت در حالي به راه‌اندازي اين بورس تأكيد دارند كه با تغيير وزير اقتصاد، كار گروه مربوط به نمايندگاني از وزارت نفت و اقتصاد و امور خارجه تشكيل نشده و اين كار گروه هنوز جلسه‌ايي را برگزار نكرده است. كرباسيان افزود: مجموعه شركت بين‌المللي بورس نفت محل راه‌اندازي اين بورس و زمينه‌هاي لازم را فراهم كرده تا بعد از تشكيل كميته مربوطه و مشخص شدن چارچوب و آئين‌نامه‌ها، براساس زمان‌بندي اين بورس نيز راه‌اندازي شود.
خبرگزاری فارس

هیچ نظری موجود نیست: