۱۳۸۷ تیر ۲, یکشنبه

رونق بورس و عطش وافر سرمايه گذاران به سهام جديد

رونق بازار سهام در حالي از چند هفته‌گذشته شروع شده كه صف خريد چند ميليوني سهمي برخي شركت‌ها و عدم عرضه سهام از سوي سازمان خصوصي‌سازي و سهامداران عمده، باعث افزايش عطش سرمايه‌گذاران و تمركز بر روي سهام چند شركت و قفل شدن معاملات تعدادي از شركت ها‌ شده است.
نشانه‌هاي رونق نسبي بازار سهام در شرايطي از همان هفته‌هاي اول هاي سال جاري مشخص شده بود كه با توجه به اثر عوامل متعدد درون و برون سازمان مانند آرامش در مناسباب سياست خارجي و پرونده هسته ايي ، ركورد بازار مسكن، كاهش نرخ سود بانكي، افزايش قيمت‌هاي جهاني برخي محصولات و ... بورس در هفته‌هاي اخير شاهد رونق قابل قبول و ورود نقدينگي و سرمايه‌گذاران جديد شده است. اين جريان خوشايند و داغي معاملات سهام در حالي به باور همگان رسيده كه از سوي ديگر سرمايه‌گذاران حقوقي و حقيقي بازار سهام كه در سال‌هاي گذشته چندان سود مناسبي را از بورس به دست نياورده‌اند، اين روزها با افزايش سطح اعتماد و ترسيم افق هر چند كوتاه مدت تحركات تازه و گسترده‌ايي را در امر مبادلات به نمايش گذاشته‌اند.
*افزايش عطش گاوبازان
رونق بازار سهام در حالي با رشد روز افزون و ركوردشكني پياپي شاخص بورس (طي سال‌هاي اخير) كاملا" مشهود شده كه با نگاهي به جدول تقاضاي خريد برخي شركت‌ها مشخص مي‌شود كه سرمايه‌گذاران جديد و قديم از عطش وافر و سيري ناپذيري برخوردار شده‌اند. بررسي ‌هاي فارس از صف‌هاي خريد چند ده ميليون تعدادي از شركت‌هاي مقبول بورس نشان مي‌دهد كه ترافيك انبوه و طولاني مدتي ايجاد شده و به دليل عدم عرضه سهام ، زمينه قفل شدن معاملات اين شركت‌هاي برتر را به وجود آورده است. براين اساس، جداول عرضه و تقاضاي برخي شركت‌ها حاكي است كه گاو بازان و متقاضيان خريد و علاقمندان به رشد قيمت‌ بر روي سهام شركت‌هايي فولادي و معدني و برخي تك سهم‌ها متمركز ويژه‌ايي كرده‌اند، به طوري كه براي شركت‌هاي فولاد مباركه صف خريد 93 ميليون سهمي، فولاد خوزستان و فولاد خراسان هر يك بيش از 2 ميليون سهمي ، براي چادر ملو 12 ميليون سهمي ، براي كشتيراني 15 ميليون سهمي ، براي ملي مس صف خريد 3 ميليون سهمي و براي شركت‌هايي چون سرمايه‌گذاري غدير صف خريد 10 ميليون سهمي تشكيل شده كه مجموع اين تعداد سهام افزون 54 ميليارد تومان پشت دروازه بورس باقي مانده تا با عرضه سهام شركت هاي فوق وارد بازار سهام شود.
* تاثير پائين‌بودن درصد سهام شناور آزاد بر رشد قيمت
نشانه‌هاي رونق بازار سهام در شرايطي از چند هفته گذشته مشخص شده بود كه علي رحماني مديرعامل شركت بورس ابتدا اين رونق را ناشي از تمركز فعالان بر روي چند سهم خاص و معروف مي‌دانست اما اين روزها كه بورس با بازدهي مطلوبي مورد توجه عام و خاص قرار گرفته وي به تاثير پائين‌بودن درصد سهام شناور آزاد بر رشد قيمت سهام اشاره مي‌كند و به فارس مي‌گويد: تقاضاي خريد ميليوني برخي شركت‌ها و عدم عرضه سهام موجب افزايش قيمت‌ها شده است. وي ادامه مي‌دهد: سازمان خصوصي‌سازي قبل از عرضه‌هاي بلوكي سهام شركت‌ها، بايد به تعهدات مربوط به درصد سهام شناور آزاد شركت‌ها عمل كند تا قيمت تابلوي سهام قابل اتكا باشد. مديرعامل شركت بورس اعتقاد دارد درصد سهام شناور آزاد شركت‌ها در بازار اول بايد 20 درصد و بازار دوم 15 درصد و ديگر بازارها 10 درصد باشد تا با رعايت حداقل‌هاي لازم زمينه صحيح بودن قيمت سهام فراهم شود. رحماني بر اين باور است: در بازار رقابتي هر خريدار و فروشنده‌ايي بايد قادر به عرضه و تقاضا و معامله هر ميزان سهام باشد اما در بورس ايران چنين امكاني وجود ندارد و در بسياري از موارد عرضه سهام فاقد كشش قيمتي بوده كه اين موضوع زمينه‌ساز افزايش قيمت‌ها و شكل‌گيري حباب قيمتي مي‌شود. مديرعامل شركت بورس به برخي اقدامات در افزايش سهام شناور آزاد شركت‌هاي تازه وارد اشاره مي‌كند و به فارس خبر مي‌دهد: براساس تعهدات وزارت اقتصاد به بورس، هنگام عرضه سهام بانك‌ها بايد 5 درصد سهام به صورت شناور آزاد و 15 درصد ديگر از سهام در اختيار مديرعامل شركت‌ بورس باشد تا به فرا خور شرايط عرضه شود.
*لزوم تغيير رويه سازمان خصوصي سازي
اين اظهارات بالاترين مقام اجرايي بازار سرمايه كشور در حالي بيان مي‌شود كه متاسفانه عليرغم تلاش‌هاي سازمان خصوصي‌سازي روند عرضه سهام شركت‌هاي بورس و تازه وارد قابل قبول نبوده و مديران اين سازمان در حالي از يك سو به عرضه سهام در نيمه دوم سال اعتقاد دارند كه مقاومت برخي مديران مياني در عرضه سهام شركت‌هاي جديد از سويي ديگر مشكلات متقاضيان حضور در بازار سهام را دو چندان كرده است. اين جريان دو سويه و موثر در افزايش صف هاي خريد سهام در حالي از مدت ها قبل قابل مشاهده بود كه سازمان خصوصي‌سازي بايد با تغيير نگرش از يك طرف و فشار مضاعف بر مسئولين براي عرضه سهام جديد از طرف ديگر، اقداماتي سريع را انجام دهد تا از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي كنوني بورس نهايت استفاده به عمل آيد. سازمان خصوصي هر چند با برخي مخالفت‌ها و مقاومت‌ها روبرو است اما مديران اين سازمان مي‌توانند با تكيه بر ابلاغيه و قانون اصل 44 (كه به تازگي به تصويب رسيده) سدهاي موجود مقاومت‌ها را شكسته و با عرضه به موقع و به قيمت سهام شركت‌هاي جديد نقش بسزايي در ايجاد تعادل بازار سهام و پاسخگويي به نيازهاي سرمايه‌گذاران و در نتيجه هدايت و كنترل نقدينگي‌هاي سرگردان جامعه داشته باشند. مديران سازمان خصوصي سازي بايد بپذيرند كه با توجه به نقش مهم اين سازمان در واگذاري‌ها ، نگاه‌هاي بسياري به چگونگي رفتار عملكرد خود متوجه كرده‌اند و در اين برهه از رونق بورس بايد به گونه‌ايي عمل كنند تا ضمن تسريع در اجراي اصل 44 قانون اساسي، قابليت‌هاي بازار سرمايه ارتقا يافته و سرمايه‌گذاران بيشتري پا به بازار سرمايه بگذارند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

امیدوارم که دوستی ما ادامه پیدا کنه من هم شما را لینک کردم