۱۳۸۷ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

مخابرات کی می آیی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


نحوه واگذاري شرکت مخابرات با اصل 44 متناقض و موجب انحصار است
رييس اتاق تهران در نامه‌اي به رييس‌جمهور: نحوه واگذاري شرکت مخابرات با اصل 44 متناقض و موجب انحصار است
رييس اتاق بازرگاني و صنايع ومعادن تهران در نامه‌اي به رييس جمهوري نسبت به نحوه واگذاري شرکت مخابرات ابراز نگراني کرده و نوشته است" واگذاري شرکت مخابرات به صورت يک شرکت واحد موجب ايجاد انحصار در ارائه اين گونه خدمات در کشور خواهد شد."
يحيي آل اسحاق در نامه‌اي به دکتر محمود احمدي‌نژاد که رونوشت آن براي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، رييس سازمان خصوصي سازي و مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار نيز ارسال شده است، نسبت به نحوه واگذاري شرکت مخابرات ابراز نگراني کرده و خواستار رفع مشکلاتي شده است که به زعم او در شيوه قيمت گذاري، نحوه واگذاري و ناديده گرفتن قراردادهاي طولاني مدت شرکت مخابرات وجود دارد.
آل‌اسحاق در نامه خود از شکل گيري انحصار ابراز نگراني کرده و نوشته است: واگذاري شرکت مخابرات به صورت يک شرکت واحد و به نحوي که کماکان، ارائه خدمات تلفن ثابت و خدمات وابسته را در سراسر کشور به عهده دارد، موجب ايجاد انحصار در ارائه اين گونه خدمات خواهد شد.
به اعتقاد او نحوه واگذاري شرکت مخابرات با مواد متعددي از لايحه اجراي سياست‌هاي اصل 44 در تناقض و تضاد بوده و موجب انحصار و تضييع حقوق شهروندان خواهد شد.
رييس اتاق تهران تاکيد کرده است: ايجاد مجدد زير ساخت هاي مخابراتي اعم از نصب چندين هزار کيلومتر کابل و چند هزار پست مخابراتي، نه براي کشور توجيه اقتصادي دارد و نه براي هيچ سرمايه گذاري، بنابراين انتظار نمي رود که اين انحصار به وسيله اعطاي مجوز هاي جديد سرمايه گذاري هم از بين برود.
آل اسحاق در بخش ديگري از اين نامه يادآوري کرده است که با واگذاري شبکه کابل ها و سيم هاي مسي شرکت مخابرات در قالب دارايي‌هاي اين شرکت به بخش غير دولتي يا سرمايه گذار خارجي در صورت ضعف عملکرد اين شرکت و يا عدم توجه به حقوق مصرف کننده يا الزامات فني و اقتصادي ملي، امکان به وجود آمدن چالشهاي جدي محتمل خواهد بود.
در نامه‌اي که از سوي رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نگاشته شده به اين موضوع نيز اشاره شده است که در ارزش گذاري و واگذاري شرکت مخابرات تعهدات و قراردادهاي اين شرکت با شرکت‌هاي فعال در حوزه مخابرات و فناوري اطلاعات مانند ارائه دهندگان خدمات اينترنت و تلفن همراه ناديده انگاشته شده اند.
به عقيده رييس اتاق تهران اين مهم علاوه بر آنکه موجب انحراف تعهدات و داراييهاي ارزش گذاري شده شرکت از ميزان واقعي آنها شده است موجب بروز کشمکش هاي قانوني و حقوقي فراواني در زمان پس از واگذاري نيز خواهد شد.
به نوشته آل اسحاق رويکرد کنوني نه تنها موجب صدمه به صدها شرکت متعامل شرکت مخابرات و در معرض تعطيلي قرار گرفتن آنها و بيکاري هزاران نيروي کارشناس و متخصص شده، بلکه به موجب قانون دولت نيز مکلف به تأمين خسارات ناشي از تعهدات اعلام نشده شرکت مخابرات در زمان واگذاري به خريداران جديد خواهد شد.
نامه رييس اتاق تهران به رييس جمهور همچنين دربرگيرنده سه پيشنهاد مشخص است که آل‌اسحاق توجه دولت به اين نکات را خواستارشده است.
به پيشنهاد او به منظور جلوگيري از ايجاد انحصار و فراهم سازي شرايط رقابت در کشور پيشنهاد مي شود تا شرکت هاي مخابراتي در سراسر کشور به صورت شرکت هاي استاني واگذار شوند. اين روش که در مورد شرکت‌هاي گاز رعايت شده است روش مناسبي براي فراهم سازي فضاي رقابت در کشور مي شود.
در نامه آل اسحاق همچنين از روش واگذاري حق بهره برداري طولاني مدت از اين شبکه به جاي واگذاري مالکيت کابل‌هاي مخابراتي و شبکه سيم مسي مخابرات کشور به عنوان يکي ديگر از موارد پيشنهادي اتاق تهران مطرح شده است.
به اعتقاد رييس اتاق تهران استفاده از اين روش مي‌تواند اين امکان را ايجاد کند که در صورت ناتواني شرکت پيمانکار در ارائه مناسب خدمات، دولت با شرکت ديگري وارد مذاکره شده و قرارداد تازه‌اي امضا کند.
رييس اتاق تهران همچنين خواستار تعيين تکليف کليه قراردادهاي طويل المدت شرکت مخابرات شده و نتيجه آن را اطلاع خريداران، از کم و کيف قراردادها و جلوگيري از از تبعات منفي ناشي از ناديده گرفتن قراردادها عنوان کرده است.
بر اساس اعلام روابط عمومي اين اتاق آل‌اسحاق در نامه خود تاکيد کرده است" ضمن پشتيباني قاطع از اجراي سياست‌هاي اصل 44 توسط دولت محترم و اعتقاد کامل به اصل واگذاري هر چه سريعتر تصدي گري هاي دولت، خواستار توجه به دغدغه هاي بخش خصوصي دراين زمينه هستيم."
نامه رييس اتاق تهران در حالي براي رييس جمهوري ارسال شده است که به گفته مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، در حال حاضر اطلاعات شركت مخابرات به سازمان حسابرسي ارائه شده و هنوز رقم سرمايه آن مشخص نيست.
بنابر اظهارات " دکترعلي رحماني" هنوز نام شرکت مخابرات در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت نرسيده است كه اين موارد و انجام بروكراسي اداري واگذاري آن را با تاخير مواجه مي‌كند.
همچنين مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از واگذاري سهام شرکت مخابرات ظرف10 روز تا يك‌ماه آينده خبر داده و گفته است: به محض انجام امور اداري لازم براي ثبت نام در اداره ثبت شرکت‌ها و حل پاره‌اي مشکلات قيمت گذاري، سهام شرکت مخابرات واگذار خواهد شد


*****************
مدير عامل مخابرات ايران خبر داد: سهام مخابرات آماده‌ي عرضه شدن در تالار بورس
تصويب ميزان کاهش سرمايه در کميسيون اقتصاد دولت
ميزان "کاهش سرمايه" که بايد به وزارت ارتباطات انتقال پيدا کند، هفته گذشته، به تصويب کميسيون اقتصادي هيات دولت رسيد.
مدير عامل شرکت مخابرات ايران - با بيان اين مطلب، اظهار كرد: بر اساس مصوبه‌ي 28 اسفندماه سال 85 هيات وزيران، اموالي براي حاکميت بايد به وزارت ارتباطات انتقال پيدا مي‌کرد.
او در خصوص مبلغ تصويب شده براي اين منظور گفت: با بررسي‌هاي به عمل آمده در شرکت مخابرات ايران و کميسيون اقتصادي دولت، مبلغ 336 ميليارد تومان از محل ذکر شده به وزارت ارتباطات، انتقال پيدا خواهد کرد.
مدير عامل شرکت مخابرات ايران درباره آخرين اقدامات انجام شده براي واگذاري سهام مخابرات در بورس تصريح کرد: پيش از اين، مسوولان ذي‌ربط 16 سوال از شرکت مخابرات ايران مطرح کرده بودند؛ با مصوبه 29 ارديبهشت‌ماه جاري دولت مبني بر تبديل شرکت مخابرات از سهامي خاص به سهامي عام، آخرين مورد باقي مانده از سوال‌هاي مطرح شده، برطرف شد.
وي تاکيد کرد: براساس اين مصوبه، شرکت مخابرات به سهامي عام تبديل خواهد شد و اکنون به منظور ثبت، به ثبت شرکت‌ها ارسال شده است.
فيضي با اشاره به برخي از سوالات مطرح شده از سوي مسوولان بورس اظهار كرد: اطلاعات مالي پيش‌بيني شده براساس پروانه فعاليت اپراتور، اطلاعات مربوط به طرح‌هاي توسعه‌اي، وضعيت املاک و تعهد سازمان خصوصي‌سازي مبني بر عرضه سهام شرکت مخابرات از جمله سوالات مطرح شده است.
وي تصريح کرد: با تلاش‌هاي صورت گرفته تاکنون به تمامي سوالات پرسيده شده از سوي مسوولان ذي‌ربط پاسخ داده شده و از نظر شرکت مخابرات، سهام اين شرکت آماده عرضه شدن در تالار بورس است.

***********
انتقال بخشی از سرمايه شرکت مخابرات به وزارت ارتباطات
مبلغ ۳۳۶ ميليارد تومان از محل کاهش سرمايه شرکت مخابرات به وزارت ارتباطات انتقال مي‌يابد.
صابر فيضي - مديرعامل شرکت مخابرات ايران - با اشاره به فرايند خصوصی‌سازي در اين شرکت گفت: این انتقال وجه بنا بر مصوبه کميسيون اقتصادي دولت، انجام می‌شود.
به گزارش واحد مرکزي خبر فيضي افزود: بر اساس مصوبه ۲۸ اسفند سال ۸۵ هيات وزيران، بخشي از اموال شرکت مخابرات براي اعمال حاکميت دولت بايد به وزارت ارتباطات انتقال پيدا ‌کند.
مدير عامل شرکت مخابرات ايران درباره آخرين اقدامات انجام شده براي واگذاري سهام مخابرات در بورس خاطرنشان کرد: با مصوبه ۲۹ ارديبهشت دولت مبني بر تبديل شرکت مخابرات از سهامي خاص به سهامي عام، آخرين موضوع باقي مانده در اين زمينه حل شد.
وي گفت: شرکت مخابرات به سهامي عام تبديل خواهد شد و در حال حاضر نيز ارسال مدارک براي ثبت شرکت‌‌ها صورت گرفته است.
فيضي با اشاره به سئوال‌هاي مسوولان بورس از مديريت شرکت مخابرات افزود: اطلاعات مالي پيش‌بيني شده بر اساس پروانه فعاليت اپراتور، اطلاعات مربوط به طرح‌هاي توسعه‌‌اي، وضع املاک و تعهد سازمان خصوصي‌سازي مبني بر عرضه سهام شرکت مخابرات از جمله اين سوالات است.
وي گفت: تاکنون به همه سوالات مسوولان مربوط پاسخ داده شده و از نظر شرکت مخابرات، سهام اين شرکت آماده عرضه شدن در بورس است.

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام علیکم
مطالب بسیار جالبی بود ممنونم.