۱۳۸۷ تیر ۳, دوشنبه

صندوق سرمايه گذاري ساختمان در راه بورس

در حالي كه قرار بود طرح فروش متري واحد هاي ساختماني از طريق بازار اوراق بهادار به فروش برسد اما چندي است كه اجراي اين طرح از طريق رسانه هاي عمومي از سوي شهرداري قابل اجرا عنوان مي شود .

در همين راستا طي گفتگويي با دكتر محسني معاونت نظارت بر نهاد هاي مالي علت اين امر را جويا شد كه ايشان ضمن بيا ن اين مطلب كه طرح فوق همچنان از طريق سازمان بورس اوراق بهادار در حال پيگيري است اظهار داشت : قرار است سازمان بورس صندوقي را با نام صندوق سرمايه گذاري زمين و ساختمان تاسيس كند تا از اين طريق اولاً منابع خرد و جزئي مردم در پروژ ه هاي ساختماني مشاركت داشته باشند و ثانياً اشخاص فرصتي را بدست آورند تا بتوانند سرمايه خود را هر چند اندك با تغييرات مسكن و ساختمان همگام سازند و يا به عبارتي ديگر ارزش سرمايه خود را از اين طريق ارتقاء بخشند .

دكتر محسني خاطر نشان كرد : اولين گام ما براي تاسيس چنين صندوقي شناساندن اين صندوق به عنوان نهاد مالي در شوراي عالي بورس است چراكه در قانون اوراق بهادار صندوقهايي همانند صندوق سرمايه گذاري سهام تعريف شده است و نياز است كه اين صندوق نيز به عنوان نهاد مالي در قانون اوراق بهادار تعريف شود .

وي افزود : در آيين نامه اجرايي اختيار تعيين چنين صندوقهايي بر عهده شوراي عالي بورس است و براي انجام اين امر نياز به اجراي برخي دستورالعمل هايي دارد كه بايد با اجراي آنها نحوه تاسيس اين صندوقها شناسايي و مشخص گردد .

دكتر محسني با اشاره به برخي از اين دستورالعمل ها گفت :‌از جمله اين دستورالعمل ها مشخص شدن مزايده واحد هاي ساختماني در پايان دوره و يا پيش فروش و نيز دستورالعمل محاسبه ارزش روز واحد هاي سرمايه گذاري شده در صندوق مي باشد كه در حال حاضر پيش نويس آنها آماده براي ارايه به شوراي عالي بورس است .

وي ادامه داد : همچنين در قانون ذكر شده است كه در تشكيل اين گونه صندوق ها بايد اساسنامه نهاد هاي مالي ، مديران ، موضوع فعاليت و حداقل سرمايه بايد به تصديق سازمان بورس برسد و هم اكنون اميد نامه اين صندوق را آماده كرده ايم و در روز هاي آتي به بورس ارائه مي كنيم .

ايشان هدف اصلي از طرح تاسيس چنين صندوقي را در بازار اوراق بهادار حضور سرمايه هاي كوچك مردم براي شركت در ساخت و ساز پروژه هاي ساختماني عنوان كرد .

دكتر محسني ياد آور شد : اركان صندوق سرمايه گذاري ساختمان با ديگر صندوق ها متفاوت بوده و جامع تر مي باشد زيرا در اين صندوقها مدير اجرا ، مدير ناظر ، بازار گردان و ديگر اركان مورد نياز تعيين و مشخص شده است .

وي در پاسخ به سوال بورس نيوز مبني بر علت و چگونگي حضور شهرداري در اين طرح گفت :‌ هدف شهرداري و بورس يكي است ولي طرح و نحوه اجراي اين دو با يكديگر متفاوت است چراكه طرح سازمان بورس فروش متري ساختمان نيست بلكه صندوقي است كه سرمايه مردم را جمع آوري مي كند و در پايان دوره درآمد حاصل از سرمايه گذاري در اين طرح به سر مايه گذاري صندوق زمين و ساختمان تعلق مي گيرد و به عبارتي ديگر شركت كنندگان در طرح صندوق سرمايه گذاري زمين و ساختمان ها ملك دريافت نمي كنند بلكه سود حاصل از سرمايه گذاران خود در بخش ملك و مسكن را دريافت مي كنند

بورس نیوز

هیچ نظری موجود نیست: