۱۳۸۷ خرداد ۳۰, پنجشنبه

رحماني: هنوز همه كارها براي واگذاري سهام انجام نشده است


در پي ابراز نگراني بخش خصوصي به واگذاري سهام مخابرات رحماني: *واگذاري به اين شكل كاملا درست و منطقي است *هنوز همه كارها براي واگذاري سهام انجام نشده است
در پي ارسال نامه رييس اتاق بازرگاني به رييس جمهور نسبت به نحوه واگذاري شركت مخابرات و اين كه ايشان ابراز نگراني كرده بودند كه واگذاري شركت مخابرات به صورت يك شركت واحد موجب ايجاد انحصار در ارايه اين گونه خدمات در كشور مي‌شود در همين زمينه مديرعامل شركت بورس گفت: اين نامه مبتني بر اطلاعات كاملي نبوده و با صحبت‌هاي صورت گرفته و جلسه‌اي كه با رييس اتاق تهران داشتيم ايشان كاملا در اين زمينه توجيه شد‌ند.
دكتر علي رحماني ـ با اشاره به اين‌كه در شركت‌هاي بند ج در اقدامات واگذاري تاكيد شده كه واگذاري شركت‌هاي مشمول طرح در قالب شركت‌هاي مادر تخصصي و زيرمجموعه با كارشناسي همه جانبه صورت گيرد گفت: در رابطه با مخابرات اين كارشناسي انجام شده و تفكيك اين‌ها به شركت‌هاي استاني نه تنها مشكلات را زيادتر مي‌كند بلكه طرح‌هاي توسعه‌اي را نيز با مخاطره مواجه مي‌كند يك شركت بزرگ قدرت‌چانه‌زني بيشتري از لحاظ تكنولوژي و توان مالي بيشتري براي توسعه دارد. اما با توجه به اينكه پيش بيني شده مخابرات يك نوع انحصار دارد، اين انحصار را مي‌توان با واگذاري اپراتورهاي بعدي شكاند.
وي ادامه داد: در قانون پيش‌بيني شده كه يك مقام تنظيم مقررات در مخابرات تشكيل شود كه اين امر صورت گرفته و آن مسوول، تعيين نرخ خواهد بود در ضمن در پرونده شركت مخابرات تعهداتي وضع شده يعني اين طور نيست كه اين شركت رها شود زيرا در صورت عمل نكردن به تعهدات خود جريمه خواهد شد.
رحماني درادامه درباره نحوه واگذاري شركت‌ها توضيح داد: حتي اگر شركت‌هاي مخابراتي استاني واگذار شوند اين شركت‌ها فقط تلفن ثابت هستند، تلفن همراه متعلق به شركت ارتباطات سيار است كه در همه جاي كشور خدمات ارائه مي‌دهند، قرار نيست شركت ارتباطات سيار را50 شركت كنيم و بعد واگذار كنيم زيرا همين امر موجب به وجود آوردن مشكل براي شركت‌ها و همچنين مردم استانهاي محروم مي‌شود، اين شركت‌ها زيان‌ده هستند و ممكن است كه پالس‌هاي خود را توسعه ندهند بنابراين پيچيدگي‌ها خيلي بيشتر از اين است كه مسوولان به آن اشاره مي‌كنند.
رحماني درباره انحصار در شركت مخابرات توضيح داد: در رابطه با تلفن ثابت هم اين طور نيست كه مخابرات انحصار دارد زيرا هر شركتي كه مجوز بگيرد مي‌تواند با توجه به تكنولوژي جديدي كه وجود دارد بدون اينكه بخواهد از سيم‌كشي استفاده كند شبكه تلفن ثابت راه‌ بيندازد.
به گفته وي در صنعت ICT نرخ تغييرات تكنولوژي بسيار بالاست يعني نياز به سرمايه‌گذاري زيادي داريم كه بايد يك شركت قدرتمندي براي خريد باشد، بعضي از شركت‌هاي مخابراتي فراكشوري مي‌شوند به عنوان مثال عربستان تمايل دارد كه ايران را پوشش دهد.
وي با اشاره به پيچيده بودن مباحث عنوان كرد: ما به عنوان شركت بورس كه حافظ منافع سرمايه‌گذاران هستيم و كار كارشناسي روي اين موضوع را انجام داده‌ايم واگذاري را به اين شكل كاملا درست و منطقي مي‌ بينيم.
مديرعامل شركت بورس درباره زمان واگذاري سهام مخابرات توضيح داد: همه كارها به اتمام نرسيده است، با جنجال و سروصدا هم كارها پيش نمي‌رود پس از اتمام كارها سپس اجازه درج سهم به آن‌ها را خواهيم داد.
خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: