۱۳۸۷ تیر ۵, چهارشنبه

مديرعامل شركت بورس كالا: هيچ نگراني براي كشف قيمت پايه سهام نداريم

درجلسه هم‌انديشي عرضه اوليه، خصوصي سازي و شفافيت بازار
مديرعامل شركت بورس كالا: هيچ نگراني براي كشف قيمت پايه سهام نداريم

مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات، بورس، شفافيت و معاملات را از ويژگي‌هاي اقتصاد رقابتي دانست و اظهار كرد: اين مفاهيم زماني مي‌ تواند قباي لازم را به تن خود كند كه فضاي كسب و كار در كشور رقابتي باشد.

حسين ملاحسين آقا در جلسه هم انديشي عرضه‌هاي اوليه، خصوصي‌سازي و شفافيت بازار كه با حضور مسوولان سازمان، شركت بورس اوراق بهادار و كالا، سازمان خصوصي سازي و مديران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري برگزار شد ادامه داد: امروزه پشتوانه انجام خصوصي سازي صورت‌هاي مالي و روند سودآوري شركت‌ها است و افرادي كه وارد ميدان مي‌شوند به روند سودآوري شركت‌ها توجه دارند.

وي در ادامه تهديدات بازار فولاد را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: در حال حاضر شركت‌هاي فولاد سازي در كشور سنگ آهن مورد نياز خود را به ميزان يك سوم قيمت واقعي خود خريداري مي‌كنند و قيمت برق مصرفي آنها بسيار نازل است همچنين صنايع سنگ آهن كه صف‌هاي خريد براي آنها وجود دارد توانايي ساختن ندارند بنابراين تهديد امروز توسعه صنعت فولاد عدم سرمايه‌گذاري در بخش سنگ آهن است.

وي با تاكيد بر اينكه بازار سرمايه بايد از ورودي‌هاي يك صنعت اطلاع كامل داشته باشد به ميزان توليد فولاد در كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 21 ميليون تن فولاد در كشور مصرف مي‌شود كه تنها 10 ميليون تن آن توليد مي‌شود بنابراين كسري 11 ميليون تني در توليد فولاد در كشور وجود دارد از طرف ديگر اعمال فشار براي افزايش نيافتن قيمت فولاد موجب شد تا صادرات به كشور كاملا متوقف همچنين محدوديت برق و گاز نيز براي صنعت وجود دارد بنابراين با عوامل ذكر شده اشخاصي كه اقدام به خريداري برگه‌ها مي‌كنند دچار عواقب آتي مي‌شوند.

به اعتقاد وي براي واگذاري صنعت بايد ورودي‌هاي يك سازمان كه بخشي از آن شامل مواد اوليه است مشخص شده وهمچنين فضاي كسب و كار رقابتي باشد.

شفاف‌ سازي، نيازمند استخراج مدل‌هاي مختلف

رييس هيات مديره شركت بورس كالا پيشنهاد كرد براي موضوع شفاف‌سازي گروه‌هاي مختصص مدل‌هاي مربوط به آن را استخراج كنند همچنين براي عرضه اوليه يك صنعت را مدل قرار داده و ارزش آن صرفا براساس صورت‌هاي مالي انتشار شده مشخص نشود.

قاليباف ـ مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري اميد ـ نيز در اين زمينه پيشنهاد كرد: مرام نامه‌اي بين بازار، سرمايه‌گذار و كل دولت ايجاد شود تا زمانيكه بازار وارد خريد يك شركت از دولت مي‌شود كل مفروضات قبلي براي خريداري سهم به هم نخورد و بازار با يك موافقت نامه به سراغ خريد سهم‌هاي عرضه شده برود.

آيين نامه قيمت‌گذاري در سهام در رشد بازار موثر است

در ادامه اين نشست غلامرضا سلامي ـ كارشناس بازار سرمايه ـ گفت: اشكال عدم شفافيت اين است كه قيمتي كه تاكنون به عنوان قيمت پايه ارايه مي‌شد غير شفاف و صرفا براساس صورت‌هاي مالي انجام مي‌شد و هيچ يك از عوامل اشاره شده (محيط كسب و كار، ورودي و خروجي) در قيمت‌گذاري لحاظ نمي‌شد.

وي اضافه كرد: اكثر شركت‌هاي عرضه شده در بورس موجب شكايت به هيات داوري خصوصي سازي و فراري شدن عده‌اي از بازار سرمايه شده است.

وي آيين نامه قيمت‌گذاري در سهام را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: خوشبختانه آيين نامه جديدي اخيرا در مورد قيمت گذاري سهام به تصويب رسيده است كه اگر اين آيين‌نامه توسط افراد خبره، موسسات تامين سرمايه و موسسات حسابرسي به درستي اجرا شود در رشد بازار موثر است زيرا آيين نامه براساس تحليلي است كه بايد توسط ارزياب صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: اگر قرار است شركتي براي كشف قيمت عرضه شود بايد اطلاعات موسسه به سايت بورس رفته و مفروضات و محدوديت‌هاي آن در اختيار بازار قرار گيرد تا تحليل گران روي آن كار كرده و بعد قيمت را تعيين كنند.

سلامي اظهار كرد: در صورتي‌ كه تاكيد شود اين آيين نامه به درستي اجرا شود به ارزش پايه‌اي كه مي‌تواند مبناي تحليل قرار گيرد بسيار كمك مي‌كند.

وي اقدام افرادي كه قصد دارند اطلاعات را پنهان كنند به حسابسازي در حسابداري تشبيه كرد و گفت: موارد بسياري از اين اقدامات مشاهده مي‌شود كه باعث ضرر بسياي از افراد و ايجاد رانت در بازار شده است.

نگراي براي كشف قيمت پايه نداريم

در ادامه مديرعامل شركت بورس كالا شيوه كشف قيمت را در بورس كالا مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: در بورس كالا هيچ نگراني براي كشف قيمت پايه سهم وجود ندارد زيرا بازار OTC گسترده‌اي وجود دارد و قيمت‌ها براساس قيمت‌هاي بين‌المللي تعيين مي‌شود و اشكال عرضه اوليه در بازار سهام اين است كه OTC وجود نداشته و قيمت در بازار سهام تعيين مي‌شود.

علي اكبر هاشميان خاطرنشان كرد: عوامل متغير سياسي و اقتصادي و اطلاعات پنهان در كشف قيمت اوليه موثر است كه در نهايت منجر به ايجاد رانت در عرضه‌هاي خصوصي سازي مي‌شود.

وي پيشنهاد كرد: براي از بين بردن متغييرها بهتر است سازمان خصوصي سازي اقدام به فروش دارايي‌ها كند به عنوان مثال سرقفلي را ملاك ارزيابي قرار دهد و دارايي ها در غالب جديدي شروع به فعاليت كنند.

وي اضافه كرد: سازمان حسابرسي، سازمان خصوصي سازي و سازمان بورس با دستورالعمل يكسان و مشخصي در سه كانون مختلف ارزيابي كرده و قيمت را براساس آن استخراج كند
ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: