۱۳۸۷ تیر ۵, چهارشنبه

رحماني: تحليل در بازار سرمايه كم است

درجلسه هم‌انديشي عرضه اوليه، خصوصي سازي و شفافيت بازار
رحماني: تحليل در بازار سرمايه كم است


رقمي براي آماده سازي شركت‌ها در بودجه بايد تخصيص داده شود

مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار گفت: بايد پيشنهاد دهيم كه رقمي براي آماده سازي شركت‌ها و نيز مسايل مختلفي به لحاظ قانوني و اقتصادي در بودجه تخصيص داده شود.

دكتر علي رحماني ـ مديرعامل شركت بورس ـ در جلسه هم انديشي عرضه‌هاي اوليه، خصوصي سازي و شفافيت بازار با اشاره به اينكه در عرضه‌هاي خصوصي سازي ناچار بايد از روش آكشن استفاده شود خاطرنشان كرد: در دستورالعمل عرضه اوليه كه توسط شركت بورس در حال تدوين است عرضه به صورت آكشن، بوك بيلدينگ و عرضه به قيمت ثابت مورد توجه قرار گرفته است ولي در قانون اصل 44 پيش‌بيني شده است كه عرضه از طريق موسسات تامين سرمايه صورت گيرد.

رحماني عرضه از طريق بوك بيلدينگ را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: در اين روش موضوع هزينه تحليل به قوت خود باقي است مثلا براي قيمت‌گذاري شركت مخابرات بايد100 تا 150 هزار دلار حق الزحمه براي كارشناسي شركت پرداخت شود.

وي تاكيد كرد: متاسفانه تحليل در بازار سرمايه كم بوده و بايد در تحليل‌هاي تعيين صلاحيت براي مدل‌هاي مختلف صورت گيرد.

وي در مورد تخصيص سهم به ايستگاه‌هاي معاملاتي گفت: در حال حاضر در عرضه اوليه سهم به 90 درصد ايستگاه‌ها تخصيص مي‌يابد زيرا اگر به همه ايستگاه‌ها سهم تعلق گيرد انگيزه‌اي براي رقابت ايجاد نمي‌شود.

رحماني تاكيد كرد: از نظر كشف قيمت بايد اصلاحاتي انجام شده و قيمت صحيح تعيين شود در حاليكه در بيشتر موارد اينگونه نيست زيرا برخي اميدوارند كه در روز اول سهمي را خريداري كرده و با 15 درصد افزايش بفروشند.

وي با بيان اينكه ميزان عرضه در قيمت موثر است عنوان كرد: در پذيرش‌هاي جديد قيمت با توجه به تابلو و ميزان تقاضا تعيين مي‌شود.

وي اضافه كرد: براي ايجاد شفافيت در بورس اطلاعات زيادي از شركت‌ها دريافت شده است به عنوان مثال براي ورود شركت‌هاي نفتي در بورس از خرداد سال گذشته مطالعات لازم و آماده سازي در حال انجام است و براي مخابرات اصرار داريم كه حتي شركت بايد پروانه داشته باشد تا سهامداران از وضعيت شركت مطلع شوند بنابراين حجم زيادي از اطلاعات به شركت بورس ارايه شد.

رحماني در ادامه اضافه كرد: ساختار اميدنامه شركت‌ها متفاوت شده و بخشي از آن به ريسك اختصاص داده شده است و نمي‌توان آن را به صورت كمي ارايه كرد.

مديرعامل شركت بورس يادآور شد: به منظور ايجاد شفافيت در زمان عرضه اوليه از 21 تالار در كشور تنها ناظر تالار تهران مي‌تواند اطلاعات را مشاهده كند زيرا ديگران تحليلي نداشته و دنباله‌رو افراد هستند بنابراين لزومي ندارد كه ديگران اطلاعات را مشاهده كنند.

رحماني در ادامه سخنان خود ابراز كرد: زماني كه پنج درصد از سهام شركت در بورس عرضه مي‌شود مشاهده مي‌شود كه80 درصد از آن را شركت‌هاي زير مجموعه و وابسته به آن خريداري كردند كه اگر قرار باشد از طريق شركت‌هاي زير مجموعه قيمت شركت تعيين شود اين امر درست نيست
ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: