۱۳۸۷ تیر ۳, دوشنبه

مزيت‌هاي واگذاري از طريق بورس تشريح شد

رييس سازمان بورس:
اطلاع رساني گسترده‌ به مردم از الزامات واگذاري سهام شركتهاست

رييس سازمان بورس به نقش سازمان بورس در نظارت بر شركت‌ها اشاره كرد و گفت: نظارت از ابتداي ورود شركت در بورس آغاز شده و در طول زماني كه شركت در بورس حضور دارد ادامه مي‌يابد همچنين از طريق نظام اطلاع‌رساني و دارندگان اطلاعات نهاني به تخلفات سهامداران رسيدگي مي‌شود.

علي صالح‌آبادي ـ رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ـ در همايش نظارت بر اجراي سياست‌هاي اصل 44 يكي از روش‌هايي كه توسط مقام معظم رهبري براي واگذاري مطرح شده است را واگذاري از طريق بورس دانست و اظهار كرد: از ديدگاه كلان يكي از مزيت‌هاي اين واگذاري اين است كه بورس مي‌تواند به دولت سيگنال داده و دولت نيز مي‌تواند بر وضعيت شركت‌هاي موجود در بورس نظارت كند.

وي ادامه داد: همچنين دولت مي‌تواند براي بهبود فعاليت اين شركت‌ها چاره انديشي كند در حالي كه اگر قرار بود شركتي غير از بورس واگذار شود آينده شركت بعد از واگذاري نامعلوم بود.

وي مزيت دوم را موضوع شفافيت در واگذاري دانست و اظهار كرد: زمانيكه شركت وارد بورس مي‌شود واگذاري آن به صورت شفاف اتفاق افتاده و در فضايي صورت مي‌گيرد كه نمي‌توان گفت شركت به يك شخص خاص واگذار مي‌شود و افراد مي‌توانند در يك فضاي رقابت سهام شركت‌ها را خريداري كنند بنابراين در بورس شفافيت واگذاري و جلوگيري از ويژه خواري اتفاق مي‌افتد.

صالح آبادي موضوع قيمت گذاري شركت‌هاي قابل واگذاري را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان كرد: در مكانيزم بورس عرضه شركت‌ها به صورت دستي صورت نگرفته و واگذاري و عرضه سهام از طريق يك سيستم نرم‌افزاري صورت مي‌گيرد.

رييس سازمان بورس اطلاع رساني گسترده‌ به مردم را از ديگر الزامات واگذاري دانست و تصريح كرد: اطلاع‌رساني گسترده مي‌تواند از طريق بورس اتفاق افتاده و همه افراد از اين موقعيت جهت خريداري سهام شركت‌ها استفاده كنند.

وي بزرگ شدن بورس و جذب نقدينگي از جامعه را از ديگر الزامات واگذاري از طريق بورس دانست و اضافه كرد: اگر به پس‌اندازها و وجوه مازاد مردم جهت داده نشود سرمايه‌گذاري در بخش مسكن و بر روي كالاهاي واقعي پيش‌ مي‌رود بنابراين يكي از مزيت‌هاي بورس از ديدگاه‌ كلان جهت دهي وجوه مازاد كلان است.

سخنگوي سازمان بورس در ادامه امكان دسترسي به امكانات شركت، كشف قيمت عادلانه براي سهام، امكان سرمايه‌گذاري با مبالغ كم براي آحاد جامعه، امكان نقد شوندگي براي افراد و امكان افزايش سرمايه و تامين مالي و وام‌دهي بهتر سيستم بانكي به شركت‌هاي بورس را ديگر مزاياي عمده‌اي دانست كه بورس مي‌تواند براي سرمايه‌گذاران ايجاد كند.

وي سازمان بورس و دولت را به عنوان ناظر معرفي كرد و گفت: وظيفه دستگاه‌هاي دولتي هم در آينده نظارت است ولي اين نظارت عملياتي‌تر و جزء تر خواهد بود.
ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: